Svenska bilars vikt nådde rekordnivå 2024 – banta bilen och lär anspråkslöshet av Franciskus!

Svenska bilars vikt nådde rekordnivå 2024 – banta bilen och lär anspråkslöshet av Franciskus!
Sedan år 2008 har den genomsnittliga vikten hos en nyregistrerad personbil i Sverige ökat 370 kg och nådde nästan två ton år 2024. Påve Franciskus gick mot strömmen och använde små, anspråkslösa bilar. Vi får lära omtanke om medmänniskor och skapelse av honom.

Franciskus brukade åka kollektivt medan han var kardinal och åkte hem till hotellet med minibuss den kväll han blev vald till påve, i stället för att ta den påvliga limousinen.

– Idag får vi annars vara glada om världens ledare glider omkring i slanka limousiner, säger Per Östborn, tf generalsekreterare i Gröna Mobilister. Allt oftare ser det i stället ut som om de sitter och trycker i trupptransportfordon, redo till strid.

Sedan år 2021 har Gröna Mobilister varje år följt upp svenska bilars viktkurva under fältropet Banta Bilen!, och varje år har den genomsnittliga tjänstevikten ökat. År 2024 ökade medelvikten bland nyregistreringarna hos alla typer av bilar, inklusive elbilar. Viktuppgången kan alltså inte förklaras med en ökande andel elbilar, med deras tunga batterier.
– Biltillverkarna brukar skylla på att de tillverkar de bilar kunderna vill ha, säger Per Östborn. Det är bara halva sanningen. Tillverkarna vill sälja uppsvällda SUV:ar eftersom de ger större vinstmarginal. De formar kundernas önskemål med sin marknadsföring.

De allt större bilarna kom upp till diskussion under Gröna Mobilisters konferens Mobilitet & Beteende 2025. I stället för att se SUV:arna som ett problem verkade Mattias Bergman, Vd för bilföretagens branschorganisation Mobility Sweden, se problemet i alltför små parkeringsplatser.

Men det är ett problem att bilarna sväller upp. Ju tyngre en bil är, desto mer tär den på jordens naturresurser, desto större blir klimatpåverkan vid tillverkningen, och desto mer drivmedel förbrukar den. Dessutom tar den upp större plats i gaturummet och tränger undan fotgängare och cyklister. Sist men inte minst försämras luftkvaliteten eftersom tyngre bilar river upp mer partiklar från vägbana och däck.

Det enda vettiga argumentet för att göra bilar större och tyngre har varit att de blir säkrare. Den begagnade Renault 4 med 30 000 mil på mätaren som Franciskus fick i gåva av en förortspräst är farlig på autostradan. Kanske var det därför påven mest använde den inne i Vatikanstaten.

Det går dock att tillverka normalstora bilar som är säkra. Den marginellt ökade säkerheten för människor inne i en SUV överskuggas av den fara den utgör för alla andra. En ny studie från London School of Hygiene & Tropical Medicine visar att antalet fotgängare och cyklister som dör i bilolyckor skulle minska 17 procent i USA och åtta procent i Europa om alla SUV:ar ersattes av vanliga personbilar. För barn var motsvarande siffror 27 respektive 14 procent. Risken att ett barn dör vid krock med en SUV är 82 procent högre än vid krock med en normalstor bil.

– Alla är sedan länge medvetna om problemet att våra bilar blir allt större och tyngre, men trenden fortsätter ändå, säger Gröna Mobilisters ordförande Jesper Johansson. Vi ser ingen annan råd än att bryta dödsspiralen med lagstiftning.

En möjlighet är att beskatta bilar efter vikt, som i Frankrike eller Norge. En annan är att låta stora bilar betala högre parkeringsavgift.

Gröna Mobilister har länge drivit kampanj för obligatorisk miljödeklaration av bilar med livscykelperspektiv. I höst ska Energimyndigheten lägga fram förslag på en sådan märkning. Där skulle de höga utsläppen vid tillverkningen av SUV:ar sticka i ögonen.

Gröna Mobilister förespråkar en ny Nollvision 2.0 som inte bara tar hänsyn till dem som dör i trafiken, utan också av trafiken, på grund av luftföroreningar. För att förverkliga en sådan vision är det nödvändigt att banta bilen.
Datakälla: Trafikanalys

Vinjettbild: L'Osservatore Romano

Kontakt: Per Östborn, tf generalsekreterare Gröna Mobilister, per.ostborn@gronamobilister.se, 073 819 61 54

Läs mer