Här presenteras juryn till Miljöbästa Bil 2019 och riktlinjerna för dess arbete.
Miljöbästa Bil 2019 väljs av en expertjury som presenteras längst ned på denna sida. Juryn utser vinnare i två klasser:
* | Bästa valet för privatbilisten med normal ekonomi |
* | Bästa valet för företaget |
Alla nominerade bilmodeller är bra val för den miljömedvetne bilisten och presenteras i rapporten Miljöbästa Bilar 2019.
Läs mer om tävlingen Miljöbästa Bil 2019
Bedömningsgrund
Jurymedlemmarnas val är med nödvändighet subjektiva, och så vill vi att det ska vara. Vid poängsättningen ska dock hänsyn tas till följande faktorer, vilka skiljer sig något åt i de två klasserna.
Klimatpåverkan | Påverkan vid körning och biltillverkning, där båda utsläppskällorna ska ses i livscykelperspektiv |
Övrig miljöpåverkan | Påverkan vid körning och biltillverkning, inkl. hälsopåverkande avgasutsläpp |
Energieffektivitet | Energiförbrukning per körd sträcka |
Resurseffektivitet | Hur mycket ändliga naturresurser förbrukar tillverkningen av denna bilmodell, och hur hållbar är utvinningen av dessa råvaror? Trovärdiga uppgifter på återvinning ökar resurseffektiviteten. Om livscykelanalys med sådan information saknas får resurseffektiviteten sägas vara omvänt proportionell mot bilens vikt. Hög vikt i relation till bilens användningsområde innebär låg resurseffektivitet. |
Säkerhet | 5 stjärnor i Euro NCAP:s säkerhetstest krävs för nominering, men modellernas säkerhetsegenskaper kan ändå skilja sig åt |
Användbarhet | T.ex. räckvidd, rymlighet, lastförmåga |
Ekonomi | Inköpspris, driftskostnad, andrahandsvärde |
Teknikdrivande? | I vad mån introducerar eller sprider modellen ny teknik som kan bidra till omställningen till hållbar bilism? |
Faktorerna är inte rangordnade. I privatbilsklassen bör ekonomi ges högre vikt än i företagsbilsklassen. Huruvida bilmodellen är drivande för miljöteknik bör vägas in i företagsbilsklassen, men bör inte spela någon roll i privatbilsklassen.
Juryns arbetssätt
Samma system för poängsättning som i tävlingen Årets Bil i Europa används. För vardera tävlingsklass gäller följande för varje jurymedlem.
1. | 25 poäng ska fördelas |
2. | Ingen modell får tilldelas fler än 10 poäng |
3. | Poängen måste fördelas på minst 5 modeller |
4. | Förstaplatsen får inte vara delad, d.v.s. de två modeller som tilldelas flest poäng får inte tilldelas samma poäng |
Juryns sammansättning
Alrik Söderlind Chefredaktör för Auto Motor & Sport. Styrelseledamot i Gröna Mobilister. |
Anders Kullgren Trafikforskningschef på Folksam |
Anna Pettersson Tidigare stationschef och numera systemförvaltare på Opus Bilprovning AB |
Anne Sörensson Projektledare för Grön Trafik med Green Highway i Östersunds kommun |
Eva Sunnerstedt Enhetschef för Miljöbilar i Stockholm i Stockholms stad |
Mattias Goldmann Hållbarhetschef på Sweco. Miljöbilsexpert och mångårig biltestare för Gröna Mobilister |