Miljöbästa Bilar 2021

Gröna Mobilister nominerar 40 bilmodeller till utmärkelsen Miljöbästa Bil 2021. De är alla fossiloberoende, energieffektiva och säkra. Därför är de bra miljöval för alla privatpersoner, företag och myndigheter. Du kan läsa mer om dem här.

SKODA ENYAQ är Miljöbästa Bil 2021 och Polestar är bäst på livscykelanalys och transparens. Läs mer här.
Välkommen på prisutdelning till Miljöbästa Bil 2021 den 6 september i Borgvik. Läs mer och anmäl dig här.
Nu har juryn utsett sju finalister. Läs mer här.

Gröna Mobilister har alltsedan föreningen grundades år 1994 rankat nya bilar på den svenska marknaden ur miljösynpunkt. Vi har delat ut pris till de modeller som belastar miljö och hälsa minst, och som samtidigt är praktiska och säkra.

Senaste gången vi genomförde tävlingen Miljöbästa Bil var hösten 2019. Bland 45 nominerade modeller utsågs Kia e-Niro till det bästa valet för privatpersoner och Tesla Model 3 till det bästa valet för företag.

Den snabba utvecklingen på miljöbilsmarknaden gör att vi nu kan skärpa våra urvalskriterier och ändå nominera nästan lika många modeller som år 2019. Vi utvecklar hur vi tänkt kring de skärpta kriterierna i en särskild bloggpost.

En nyhet är att vi sätter en övre gräns på 2 000 kg för hur mycket en bil får väga för att nomineras. Ny statistik från Trafikanalys visar att svenska personbilars vikt ökar i accelererande takt. Elbilsbatterier och modern säkerhetsutrustning gör bilar tyngre, men den huvudsakliga boven i dramat är den envisa SUV-trenden. Det är dags att Banta Bilen!

Gröna mobilister kan tyvärr ännu inte ställa krav på krocktester som tar hänsyn till kvinnors anatomi, eftersom de dockor som används vid säkerhetstesterna i huvudsak har manliga attribut. Det finns behov av att bättre optimera bilens säkerhetsegenskaper för kvinnor. Till exempel löper kvinnor idag tre gånger högre risk att drabbas av whiplashskador än män. Professor Astrid Linder forskar kring dessa frågor på VTI, och arbetar för att förbättra regelverken för krocktester. Gröna mobilister följer utvecklingen.    

Gröna mobilister utgår från miljöbilsdefinitionen när kandidaterna till Miljöbästa Bil 2021 väljs ut. Regeringen vill nu ändra miljöbilsdefinitionen, bara ett drygt halvår efter det att den infördes. Detta är svårförståeligt och olyckligt.

Gröna mobilister lyckades nästan inte skaka fram de verkliga, separata förbrukningssiffrorna på el respektive bränsle till någon nominerad laddhybrid. Detta är skandal. Vi måste vägra att köpa laddhybriden i säcken, och kräva vettig konsumentupplysning om laddhybrider på den miljödeklaration av fordon som förhoppningsvis kommer snart.

Det finns fler bra miljöval än de bilmodeller som nomineras till Miljöbästa Bil 2021. Sajten miljofordon.se är en bra utgångspunkt för dem som söker modeller som kan köras förnybart. De modeller Gröna mobilister nominerar till Miljöbästa Bil 2021 ska ses som ett urval bland de bästa av dessa.

Detaljerad information

Miljöbästa Bilar 2021I rapporten Miljöbästa Bilar 2021 finns faktablad om alla nominerade bilmodeller, där fokus ligger på information som är väsentlig för bilens praktiska användbarhet, säkerhet, ekonomi och miljöpåverkan.Hur utses vinnaren?

Miljöbästa Bil 2021 väljs av en expertjury. Du kan läsa mer om juryns sammansättning och arbete här.

Översikt över nominerade bilmodeller

Elbilar Laddhybrider 
DS 3 E-Tense (med extra säkerhetspaket) Audi A3 TFSI e
Hyundai IONIQ electric BMW 330e
Hyundai KONA electric BMW 530e
Kia e-Niro DS 7 E-Tense
Lexus UX Mercedes-Benz A/B 250 e
Mazda MX-30 Mercedes-Benz GLA 250 e
Mercedes-Benz EQV SEAT Leon e-Hybrid
MG ZS EV SKODA OCTAVIA iV
Nissan Leaf Toyota RAV4 Laddhybrid (4WD)
Peugeot e-2008 (med extra säkerhetspaket) Volkswagen Golf e-Hybrid
Peugeot e-Traveller Fordonsgasbilar
Renault Zoe (med tillval autobroms) Audi A3 g-tron
SKODA ENYAQ (med mindre batteri 60 kWh) Audi A4/A5 g-tron
Tesla Model 3 (2WD eller 4WD) SEAT Arona TGI
Toyota PROACE electric SEAT Ibiza TGI
Volkswagen ID.3 SEAT Leon TGI
Volkswagen ID.4 (med mindre batteri 52 kWh) SKODA KAMIQ TGI G-TEC
Vätgasbilar SKODA OCTAVIA TGI G-TEC
Hyundai Nexo SKODA SCALA TGI G-TEC
Laddhybrider på alternativt bränsle Suzuki S-Cross CNG (4WD)
Ford Kuga Plug-In Hybrid E85 Suzuki Vitara CNG (4WD)
Volkswagen Golf TGI
 

Urvalskriterier för nominering till Miljöbästa Bil 2021

 
MiljöbilFör att nomineras ska en bilmodell vara en miljöbil. Enligt definitionen som ges i förordning 2020:486 är detta liktydigt med en klimatbonusbil. Detta är en bil som får bonus vid inköp enligt bonus malus-systemet, och definieras i förordning 2017:1334 som en bil som släpper ut högst 60 gram koldioxid per kilometer ur avgasröret, eller är utrustad med teknik för drift med annat gasbränsle än gasol. Om bilen har avgasrör ska den uppfylla kraven på avgasrening enligt normerna Euro 5 eller Euro 6.I praktiken innebär detta att alla nya elbilar är miljöbilar, liksom alla nya bilar som drivs av fordonsgas eller vätgas. Alla nya laddhybrider som släpper ut högst 60 g CO2/km enligt testcykeln WLTP är också miljöbilar.

Laddhybriders räckvidd på el

En laddhybrid nomineras bara om dess räckvidd på el är minst 60 km enligt testcykeln WLTP. Om laddhybriden är godkänd för att köras på ett till största delen förnybart bränsle då elen är slut sänks kravet på elektrisk räckvidd till 50 km. I praktiken blir detta sänkta krav aktuellt om laddhybriden är godkänd för etanol E85, HVO100 eller fordonsgas.

Energieffektivitet

Energiförbrukningen vid körning av en personbil med upp till 5 sittplatser (4 sittplatser utöver föraren) ska vara högst 60 kWh/100 km. Detta motsvarar en förbrukning per 100 km på cirka 6,9 l bensin, 9,4 l E85 eller 4,3 kg metangas. För fordon med fler än 5 sittplatser för vuxna sätts den övre gränsen till 75 kWh/100 km. Alla dessa värden antas uppmätta enligt testcykeln WLTP.

Resurseffektivitet

Våra naturresurser är ändliga, och att processa dem till fordon kräver energi och påverkar klimat och miljö även om en del av råvarorna återvinns. Vi kan tala om en resurseffektivitet som grovt räknat är omvänt proportionell mot bilens vikt.

Tjänstevikten för en nominerad bilmodell med upp till 5 sittplatser (4 sittplatser utöver föraren) får vara högst 2 000 kg. För bilmodeller med fler än fem sittplatser för vuxna finns ingen övre viktgräns.

Kravet på resurseffektivitet siktar in sig på tillverkningen av bilen, medan kravet på energieffektivitet siktar in sig på användningen av bilen.

Livscykelanalys

En bilmodell nomineras endast om Gröna mobilister får se en livscykelanalys av dess tillverkning, eller om generalagenten motiverar varför de inte kan eller vill ge oss en sådan analys.

Säkerhet

För att nomineras ska modellen ha tilldelats 5 stjärnor i det senaste testet av modellen i fråga av Euro NCAP. Detta test ska ha utförts år 2014 eller senare. Kravet på att det senaste testet ska vara relativt nytt beror på att säkerhetstesterna hos Euro NCAP utvecklas med tiden och bedömningskriterierna skärps. Skälet till valet av året 2014 som äldsta tillåtna test är att Euro NCAP då började testa aktiva säkerhetssystem som autobroms.

Autobroms har visat sig förebygga en betydande mängd trafikolyckor. Autobroms för bil minskar risken förupphinnandeolyckor med 30 – 40 procent, enligt ett flertal studier i Europa, USA och Australien. Autobroms för fotgängare och cyklister ser ut att minskarisken för påkörning med 15 – 20 procent enligt preliminära data från Folksam. De är dock inte statistiskt signifikanta ännu.

En bilmodell som testats av Euro NCAP med 5 stjärnor år 2013 kan godkännas om modellen är utrustad med autobroms. En bilmodell som inte testats av Euro NCAP men som genom oberoende intyg har visats klara motsvarande krav kan godkännas.

Leverans

Modellen ska vara i produktion och vara möjlig att beställa från fabrik till svensk kund under första halvåret 2021 för leverans senast tredje kvartalet 2021

Miljöbästa Bilar 2021