Miljöbästa Konceptbil 2024

Gröna Mobilister introducerar i år en ny gren i tävlingen Miljöbästa Fordon. Vi vill se bortom bilmarknaden här och nu och blicka mot framtiden. Vi kallar tävlingen Miljöbästa Konceptbil.

Alla som har ett bilkoncept med tydlig miljöprofil kan kandidera till priset. Du kan vara privatperson, student, driva startup, eller vara biltillverkare.  Fordonet skall inte finnas i serieproduktion eller förserie inför större serieproduktion, men kan vara offentligt visat tidigare. Gränsen kan vara svår att dra skarpt, varför juryn tar sig friheten att bedöma kvalifikationer.

Vad är ett teknikkoncept? Det är lättast att beskriva med att det inte är en produktionsbil, och inte heller en designmodell. De flesta produktionsbilar har startat som en konceptbil i någon form för att fysiskt eller digitalt beskriva storlek, kupéplatser, utrymmen, dörrar, karosstruktur, drivlina, teknik m.m.

Kriterier

Här beskriver vi vilka bilkoncept som kan delta i tävlingen. Juryn kan medge undantag, så lämna gärna in bidrag som inte uppfyller alla kriterier.

  • Teknikkoncept byggt i full skala eller som 3D CAD konstruktion/modell. Behöver inte vara rullande eller typgodkänt eller i trafik
  • Skall vara avsett för svensk vägmiljö.
  • Kan vara ett svenskt eller utländskt bidrag med presentation på svenska.
  • Ett fordon med plats för 2 vuxna och 2 barn.
  • Alternativt ett litet lastfordon.
  • El- eller bränsleräckvidd minimum 100 km. Även t ex pedaldrivning eller annan framdrivning som alternativ/komplement.
  • Energianvändning per 100 km redovisas med en beräkning eller antaganden via jämförelser.
  • Teknik för material i struktur, karossytor och för drivning/energi skall redovisas.
  • Utvecklad ytform (design/styling) är ok, men inte avgörande.

Följande premieras vi bedömningen av inlämnade tävlingsbidrag: 

  • Innovativa realistiska idéer. 
  • Mångsidig användbarhet. Idéer för både passiv och aktiv säkerhet. Idéer för produktion och för kostnad. 
  • Lösningar för lägsta möjliga energianvändning/mil, WLTP, CO2 utsläpp. Idéer för LCA och cirkulär design. 
  • Låg vikt, lågt luftmotstånd, liten tvärsnittsarea, lågt rullmotstånd. Låg energianvändning i lösningar för åkandeklimat sommar/vinter är vägledande för mer hållbara fordon, men det kan finnas andra/nya faktorer som påverkar.
  • Låg energianvändning i fordonets interna och externa dataprocesser.
  • IT/datasäkerhet i fordonets interna och externa dataprocesser.

Vinnare

Årets konceptbil 2024 blev Luvly O2, tillsammans med konceptet P.I.E. Läs mer.

Jury

Per Gyllenspetz, industridesigner och innovatör. Fordonskoncept, människa-maskin, hållbarhet. Bil- och båtnörd, miljödebattör och författare till boken En bildesigners framtid.

Arlena Amiri, maskiningenjör. Produktutveckling, innovationsleding, affärsstrategi. Arbetar idag på Polestar som Head of special Projects med globala och krossfunktionella projekt såsom hållbarhet, teknik och lönsamhet. 

Björn Wessman, Innovation & Emerging Technology Manager på Volvo Penta. Advanced composite design, engineering. Tidigare chef för Volvo Monitoring & Concept Center i Kalifornien.

Miljöbästa Konceptbil 2024