Miljöbästa Konceptbil 2024

Gröna Mobilister provar i år en ny gren: Miljöbästa KONCEPTBIL. Vi öppnar nu alltså för dig som har ett bilkoncept med tydlig miljöprofil. Du kan vara privatperson, student/skola, startup, biltillverkare.  Fordonet skall inte finnas i serieproduktion eller förserie inför större serieproduktion men kan vara offentligt visat tidigare. Gränsen kan vara svår att dra skarpt, varför juryn tar sig friheten att bedöma kvalifikationer.

I år leds juryn av Per Gyllenspetz som bland annat är författare till boken En bildesigners framtid och utöver det har många års erfarenhet av design och teknik i bilindustrin. 

Vad är ett teknikkoncept? Det är lättast att beskriva med att det INTE är en produktionsbil. Inte heller en designmodell. 

De flesta produktionsbilar har startat som en konceptbil i någon form för att fysiskt eller digitalt beskriva storlek, kupéplatser, utrymmen, dörrar, karosstruktur, drivlina, teknik m.m.

Vinnaren Miljöbästa Konceptbil 2024

Årets Miljöbästa Konceptbil 2024

Här kan du se prisutdelningen hos Luvly den 6/12-2024

Mer om vår definition av miljöbästa KONCEPTBIL: 

  • Teknikkoncept byggt i full skala eller som 3D CAD konstruktion/modell. Behöver inte vara rullande eller typgodkänt eller i trafik
  • Skall vara avsett för svensk vägmiljö.
  • Kan vara ett svenskt eller utländskt bidrag med presentation på svenska.
  • Ett fordon med plats för 2 vuxna och 2 barn.
  • Alternativt ett litet lastfordon.
  • El- eller bränsleräckvidd minimum 100 km. Även t ex pedaldrivning eller annan framdrivning som alternativ/komplement.
  • Energianvändning per 100 km redovisas med en beräkning eller antaganden via jämförelser.
  • Teknik för material i struktur, karossytor och för drivning/energi skall redovisas.
  • Utvecklad ytform (design/styling) är ok  men inte avgörande.

Följande premieras: 

  • Innovativa realistiska idéer. 
  • Mångsidig användbarhet. Idéer för både passiv och aktiv säkerhet. Idéer för produktion och för kostnad. 
  • Lösningar för lägsta möjliga energianvändning/mil, WLTP, CO2 utsläpp. Idéer för LCA och cirkulär design. 
  • Låg vikt, lågt luftmotstånd, liten tvärsnittsarea, lågt rullmotstånd. Låg energianvändning i lösningar för åkandeklimat sommar/vinter är vägledande för mer hållbara fordon, men det kan finnas andra/nya faktorer som påverkar.
  • Låg energianvändning i fordonets interna och externa dataprocesser.
  • IT/datasäkerhet i fordonets interna och externa dataprocesser.

Miljöbästa Konceptbil 2024