Elbuss på cityterminalen (juni)

Elbuss på Cityterminalen

Idag gästades Stockholms Cityterminal och Bromma flygplats av en elbuss, och vi var förstås på plats! Elbussen var hitlånad av Flygbussarna, som redan gör ett fint miljöarbete med byte till rapsolja istället för diesel, med stenhård drilling i sparsam körning för chaufförerna och mycket annat.

Elbussen från holländska Ebusco finns redan i 300 ex och har gått över 30 miljoner kilometer i Kina, så fast det är ny teknik är den ändå beprövad. Det gäller också batterivalet – 1,8 ton litiumjärnfosfatbatterier på 247 kWh som sitter över bakaxeln, där motorn också ligger. Den laddas på 2,5 timmar om man har 250 ampere, vilket till exempel järnvägsstationer har, är det bara 63 ampere vilket en mack kan ha tar det tio-tolv timmar.
 
Motorn är på 150 kW eller drygt 200 hästar, vilket räcker för stadstrafik där den är klart snabbare än en vanlig dieselbuss. För landsvägstrafik kommer en starkare buss i höst, med 290 kW dessutom med tre dörrar mot denna buss två.
Bussen vi får åka snabbt iväg från hållplatsen och underbart enkel att köra – chauffören behöver inte ens växla. Men när vi kommer lite upp i fart viner det ganska mycket om hjulaxlarna. Mats Andersson, med förlutet på Hybricon, lovar att de bussar som säljs till Sverige ska bli tystare.
Bussen kostar ungefär 3,5 miljoner kronor, vilket är en knapp miljon dyrare än en vanlig dieselbuss. Men sen kör man för 25 kronor milen, inklusive en tia i batterigaranti som innebär att batterierna byts ut gratis om de sjunker till under 80 % av ursprungskapaciteten. En normalbuss kostar minst det dubbla, så för bussar som går långa sträckor kan det snabbt löna sig. 
Veolia i Helsingfors har redan beställt en, nu ska den testas vid Arlanda, i Gävle och i Green Highway-städerna Sundsvall-Östersund-Trondheim. Räkna med fler elbussar framöver!
Mattias Goldmann
Foto: Martin Prieto Beaulieu