Genèves bilsalong (mars)

Genèves bilsalong 2014 – Märke för märke

Här listar vi de märken som har intressanta miljönyheter i Genève. Saknar du ditt favoritmärke, är det kanske dags att byta favorit!

BMW
Nya 2-serien Active Tourer är viktig för BMW, eftersom det är den första framhjulsdrivna modellen och först att ha en trecylindrig motor – båda delarna är till för att pressa förbrukningen och tänks användas i andra modeller längre fram. Samma motorer används redan i Mini. Elbilen i3 är inte längre ny, laddhybrid-sportbilen i8 visas i produktionsfärdig version och eventuellt visas även den öppna versionen i8 Spyder.
Citroën
Nya C1 är utvecklad tillsammans med Toyota och Peugeot och byggs i Tjeckien, liksom föregångaren. Vikten är imponerande låga 840 kg, och bensinmotorerna har blivit snålare bl.a. tack vare start-stopp-teknik. 
Den avskalade Citroën C4 Cactus har visats som konceptbil förut men visas nu i produktionsfärdig version. Basversionen väger bara 965 kg, bl.a. genom att plattformen tagits fram för hastigheter på max 180 km/h – högre hastigheter kräver tyngre komponenter. Lättviktsmaterial och att man tagit bort onödig utrustning bidrar också. Basmotorn är en trecylindrig bensinare på 81 hk, en BlueHDI-diesel klarar sig på 82g CO2/km. 
Nya bensinmotorn PureTechTurbo introduceras i C4 e-THP 130, med i snitt 23 % lägre förbrukning och CO2-utsläpp än föregående generation. 
Fiat
Panda har länge funnits som fyrhjulsdriven, men med versionen Cross får den högre markfrigång och bättre terrängegenskaper. Den finns med tvåcylindrig, bensindriven Twin Air turbomotor eller fyrcylindrig diesel. 
Ford
Fords viktigaste nyhet är en uppdaterad Focus, med marginellt lägre förbrukning. El-versionen utgår ännu en tid från den gamla versionen, någon laddhybrid är ännu inte planerad. Spännande ur ett globalt perspektiv är att den trecylindriga, enlitersmotorn nu börjar säljas även i Focus USA. 
Hyundai
Koreanska Hyundai visar i konceptform, kallad Intrado, nästa generations vätgasbil, efter ix35 FCEV som nu leasas till utvalda kunder.
Fokus är att få ner vikten så mycket som möjligt med hjälp av kolfiberram, vilket bidrar till en räckvidd på 550 km per tank. Litiumjon-batteriet är på 36 kWh mot 24 kWh i ix35. 
Kia
Kia visar den produktionsfärdiga elbilen Soul EV, med elmotor på 81 kW, 27 kWh litiumjonbatteri och energibesparande teknologier som avancerad värme-, ventilations-, och luftkonditioneringsteknik som inkluderar världens första för föraren individuella ventilationssystem och värmesystem för batteriet. Med ett nytt additiv påverkas batteriet mindre än andra bilars av extrema temperaturer. 
Mazda
Med konceptet Hazumi visar Mazda hur nästa generation 2 kan se ut. Tekniska data kommer på mässan, men räkna med lägre vikt och lägre förbrukning.
Mini
Tredje generationens nya Mini kom i november och nu visas som koncept Clubman-versionen, större och snålare än den nuvarande.
Nissan
Eldrivna e-NV200, med samma elmotor och batteri som Leaf, börjar tillverkas i maj, både som femsitsig minibuss och som skåpbil. Leaf Autonomous Drive visar att också Nissan arbetar med självkörande bilar, medan konceptet BladeGlider visar hur extrem en elbil kan tänkas bli.
Opel
Opels småbil Adam har inte sålt så bra som man hoppats, bl.a. på grund av gammaldags motorer, jämförelsevis hög förbrukning och halvdan krocksäkerhet. Med öppna versionen Adam Rock och en ny trecylindrig bensinmotor på 1.0 liter och 90 eller 115 turboladdade hästar hoppas man ändra på detta. 
Peugeot
Peugeot visar sin version av trillingarna 108/Aygo/C1, med CO2-utsläpp från 88 g/km. Ingen dieselversion planeras, det kostar för mycket för denna typ av bil med de nya Euro6-reglerna. Kombiversionen av 308 (SW) är också ny, 140 kilo lättare än föregångaren och därmed snålare, liksom en BlueHDi-dieselmotor som renar uppemot 90% av NOx-utsläppen, som kommer i modellerna 308 och 508.
Mest spännande är ändå tryckluftsdriften, som Peugeot nu bekräftar kommer i produktion år 2016, i modell 2008. Därefter ska den användas i mindre transportfordon. CO2-utsläpp blir från 69 g CO2/km.
Quant
Tyska NLV Solar har tidigare visat en solcellstäckt supersportbilsprototyp tillsammans med svenska Koenigsegg och återvänder nu med nanoFlowCell. Det mesta är ännu okänt, men den ska vara över fem meter lång, fyrsitsig och använda en ny sorts batteriteknik. 
Renault
Nya Twingo är utvecklad tillsammans med Smart, har motorn bak och drivning på bakhjulen. 
Rinspeed
Schweiziska Rinspeed vill med konceptet XchangE visa hur en eldriven, självkörande bil kan utformas invändigt, och med helt nya säkerhetslösningar.  Tesla Model S är basbilen.
Skoda
Med Octavia G-tec får Skoda sin andra gasbil (efter Citigo), med 1.4 litersmotorn på 110 hk som också gasdrivna VW Golf använder. Räckvidd på gas ca 400 km, förbrukning 3.5 kg/100 km tack vare start-stopp-system och regerativ bromskraft. Produktion börjar i maj.
Volkswagen
VW drygar ut Golf-familjen med laddhybriden GTE, med 1.4 liters bensinmotor på 150 hk och 102 hk elmotor, vilket totalt ger 204 hk. El-toppfarten är 130 km/h, CO2-utsläppen
35g/km räckvidden på el 50 km, med ett 8.8kWh litiumjon-batteri.
Polo kommer som bensindriven BlueMotion, med trecylindrig turbomotor och förbrukning 4.1 l/100 km, medan dieselversionen förbrukar 3.1 l/100 km, i båda fallen den snålaste femsitsiga bilen i världen. 
Volvo 
Concept Estate är Volvos tredje konceptbil på kort tid, och ska visa det framtida formspråket. Räkna med att det är en laddhybrid, liksom den förra prototypen.
V40 får ny stark och snål dieselmotor, D4, som miljöbilsklassas i många versioner. Motorn använder världsunik i-ART-teknik med tryckåterkoppling från varje bränsleinsprutare i stället för den konventionella common rail-tekniken med en gemensam trycksensor. Varje insprutare är försedd med ett intelligent chip som övervakar insprutningstrycket. Utifrån informationen från chipet ser i-Art-systemet till att exakt rätt mängd bränsle sprutas in under varje förbränningscykel. Dieselmotorn har också dubbelturboteknik, låg inre friktion och en smart ventillösning för kylsystemet som ger snabbare uppvärmning efter kallstart.
Mattias Goldmann