5/3: Genève – toppar och floppar
Allt du behöver veta om Geneve Motor Show 2014
Toppar
1. Lättviktsbyggen. Med Citroën C3 Cactus i spetsen visas nu en rad bilar som väger uppemot 200 kilo mindre än sina föregångare, och det huvudsakligen utan att använda dyra och svåråtkomliga material. Ännu längre går de som använder kolfiber, men då stiger kostnaderna och krocksäkerheten är ännu inte bevisad.
2. Downsizing. Trecylindriga motorer är på intåg också för relativt stora bilar som Volvo V40 och kanske V70, medan Fiat är ensamma om att tro på två cylindrar för mellanklassbilar. Ju mindre motor, desto mindre inre effektförluster och desto lägre vikt, men om motorn måste gå väldigt hårt blir förbrukningen i praktiken ändå hög.
3. Laddat. Det är ett mellanår för elbilarna, där man fokuserar på att sälja det man har snarare än att visa nytt. Undantaget är Volkswagen som med laddhybridversionen Golf GTE får sportbilsprestanda med miniutsläpp. Talet om effektivare batterier är nedtonat i Genève, kanske för att det drar ner försäljningen av de elbilar som redan finns, men NanoFuelCell visar en bil som tankas med två olika vätskor, en positivt och en negativt laddad, och sedan drivs av strömmen som uppstår mellan dessa. Kan då tankas lika snabbt som en vanlig bil, med räckvidd så lång som mängden bränsle man tankar. Smart eller galet? Bedöm själv!
4. Trä. Helsingfors tekniska universitet UPM visar en bil huvudsakligen gjord av trä, utan att det syns utom de ställen där man vill framhålla det. Egenskaperna är ungefär som stål, vikten lägre och klimatpåverkan ur livscykelperspektiv mycket lägre. Det är ingen trend än men vore mycket intressant för svensk skogsindustri som är på väg att ha överskott av trämassa.
5. Självkörande bilar. Kommer till år 2020 hos flera tillverkare, försöksbilar har tagit sig till mässan för egen maskin. Miljönyttan kan vara stor, eftersom bilarna kan köra mycket närmare varann, med lägre förbrukning och minskat behov av vägar.
Floppar
1. Biobränslen. Vätgas och fordonsgas finns med i diskussionen, med några nya prototyper respektive färdiga bilar, men någon egentlig omställning till förnybart diskuteras knappast. Svenska Koenigsegg är ensamma om att använda etanol, och då främst för att trolla fram ännu fler hästkrafter.
2. Säkerhet. Har säkerhet blivit så självklar att det inte säljer längre? Och innebär det att BMW och Opel kommer undan med undermåliga krockbetyg? Nästan ingen visar upp säkerhetslösningar i Genève.
3. Kineser. Qoros är enda kinesiska bilmärke på plats (om man inte räknar Volvo); BYD, Brilliance, FAW och alla de andra lyser med sin frånvaro och fokuserar på Afrika, Latinamerika och Sydostasien istället. Inte heller kinesiskägda NEVS är på plats – tråkigt!
4. Objektifiering. Bilarna är och ska vara objekt, men att de fortfarande lyfts fram med tjejer i korta kjolar som inte har något med bilmärket att göra känns unket. Italienska och spanska bilmärken genomgående sämst, tillsammans med tuning-specialister, Tesla visar vägen genom att alla har vita overaller.
5. Hästkraftsraseri. Genève är fortfarande en tummelplats för tillverkare av supersportbilar, som slår varandra på fingrarna med alltfler hästkrafter och snabbare varvtider på Nürnburgring. Porsche och McLaren har laddhybrider, Koenigsegg planerar en elbil, men Maserati, Ferrari, Lamborghini och många andra har inget förstått av vare sig framtida kundönskemål eller klimathotet.