7/3: Nissan: Elbilsledaren blickar framåt
Med 100 000 tillverkade, är Leaf världens mest sålda elbil någonsin, och nu byggs den i fyra fabriker i fyra världsdelar. Det gör Nissan till världens främsta auktoritet på elbilar, med elbilsansvarige Billy Hayes som främste uttolkare. Därför offrar vi en timma på att sitta ner med honom!
Hur ser ni på utvecklingen av elbilsförsäljningen?
Vi måste vara mer än nöjda. Jämfört med året innan, har vi fördubblat försäljningen på alla marknader utom den norska, där vi ju redan sålde väldigt många elbilar år 2012. Norge är vårt främsta skyltfönster, ni kan ju tänka er hur många studieresor till Norge vi ordnat…
Nästan överallt har incitamenten varit de samma, så försäljningsökningen beror delvis på en utbyggd laddinfrastruktur, men främst på att allt fler har vänner, familjemedlemmar eller kollegor som kör elbil och berättar att det fungerar för dem. Vi räknar med en fortsatt snabb ökning 2014 och hoppas på ännu en dubblering.
Vilka marknader bedömer ni växer snabbast för elbilar?
Leaf säljs på 35 marknader och det växer överallt och kan ändras över en natt, men Norge kommer att fortsätta vara ledande, för de har en ordentlig, långsiktig plan. Delstaten Quebeck i Kanada kan bli nästa stormarknad, de har lärt mycket av norrmännen. Men det händer saker också på oväntade ställen, som i Texas som lanserat gratisladdning under parollen ”No Charge To Charge”, och vi har flera saker på gång i Mellanöstern.
Kina är en mycket komplicerad marknad, med nationella, regionala och lokala incitament och regler, och femårsplanen justeras just nu, men vi har sex regionala projekt i Kina och börjar sälja Leaf till den kinesiska allmänheten i september-oktober. Den produceras i Kina.
Hur snabbt kan ni reagera på förändrade incitament för elbilar?
Genom att vi har tre fabriker – en i Japan, en i Storbritannien och en i USA – och snart börjar tillverkningen i Kina, så kan vi snabbt anpassa oss till lokal efterfrågan. På batterisidan behöver vi dock fyra månaders framförhållning.
Hur viktig är en fortsatt utbyggnad av laddinfrastrukturen för er?
Vi har identifierat detta som ett huvudskäl att inte köpa elbil och därför själva investerat i över 1000 snabbladdare. Den utbyggnaden fortsätter vi, men i långsammare takt eftersom allt fler andra aktörer börjar sätta upp laddare, ofta i samarbete med oss. Det gäller till exempel Ikea i Frankrike och Storbritannien. Nu hoppas vi också att andra tillverkare är med och bygger upp infrastrukturen.
Vad händer på laddfronten framgent?
De närmaste fem-sex åren blir allt fokus på snabbladdare av multistandard, med både AC- och CHAdeMO-laddare, i linje med EU:s beslut om att laddningen ska byggas ut teknikneutralt fram till 2019. Vad som händer därefter får vi se, troligen blir det flera olika format på laddning men en gemensam adapter så att alla kan ladda överallt.
Vi fortsätter våra tester med induktiv laddning, men våra kundundersökningar med över 100 000 elbilsförare visar inte att man tycker det är ett problem att stoppa i sladden, så det är kanske inte allra högsta prioritet hos oss.
Nu ökar konkurrensen på elbilssidan, hur påverkar det er?
Det är väldigt viktigt för oss, det legitimerar vår satsning och visar att vi tänkte rätt. Vi har ett försprång som är väldigt svårt att hämta in, där många kunder nu skaffar sin andra Leaf, och till exempel taxi i Nederländerna kört långt över 200 000 kilometer utan problem. Vi har 95% nöjda användare, vilket är högre än för någon annan Nissan-modell, och oerhört mycket högre än för annan helt ny teknik – inte ens varannan användare vare nöjd med elektroniska banktjänster eller nya mobiltelefoner efter tre år.
Vi är också först på begagnatmarknaden, som på många sätt är enklare än att sälja ny bil eftersom man inte är alls lika märkestrogen; låga pendlingskostnader är väldigt attraktivt här.
Inte alla andra menar allvar med sina elbilar, vissa bygger dem bara för att klara krav på en viss andel utsläppsfria bilar och lägger ner ambitionerna så fort de nått det antal bilar de måste göra.
I Kalifornien och andra amerikanska delstater får man krediter om man säljer mer nollutsläppsbilar än man måste. Hur viktigt är det för er affär?
Det var inte med vår kalkyl när vi bestämde oss för att tillverka Leaf, så det är inte affärskritiskt, men nu har vi ett stort överskott på krediter som vi säljer till andra tillverkare och det ger ett bra ekonomiskt tillskott. Jag kan varken säga hur mycket vi tjänar eller vem vi säljer till, det är strikt konfidentiellt.
Ni lanserar er andra elbil nu, E-NV 200, en femsitsig minivan eller skåpbil. Vad är förväntningarna på den?
Vi tror mycket på modellen, eftersom det är en elbil helt utan kompromisser – både innerutrymmet och lastkapaciteten är de samma som för dieselversionen. Många hantverkare och andra småfirmor behöver inte långa körsträckor, och för till exempel budfirmor kan det vara väldigt värdefullt att köra utsläppsfritt – då behöver man inte lasta om från en eldriven gaffeltruck som kör på lagret utan kan använda samma bil hela vägen. Den kommer också att bli intressant för taxi och vi har ett samarbetsavtal med Barcelonas taxi, som ju också är den stad där bilen byggs. Räkna för övrigt med att en stor budfirma i Sverige snart offentliggör att de ska köra E-NV 200.
Vilken är er nästa elbil efter dessa två?
Vi utvecklar nu en riktigt liten elbil tillsammans med Mitsubishi, specifikt för det japanska K-car-segmentet som står för 40 % av bilförsäljningen där. För dessa bilar är innehållet och komforten det viktigaste, de körs inte långt och inte snabbt så eldrift känns självklart. Den tresitsiga BladeRunner ska byggas i någon form och Qashqai kan teoretiskt elektrifieras i någon form, kanske som laddhybrid, men det är inget vi beslutat alls.
Ni visar också en självkörande Leaf, vad är era ambitioner här?
2020 kommer vi att ha självkörande bilar redo för försäljning, sen återstår det att se om lagstiftningen är redo. Alla Nissan-modeller kommer att finnas i självkörande utförande inom två modellgenerationer. Vi tror mycket på detta.
Ska ni tävla i Formel E?
Vår partner Renault är ju mycket aktiva i detta och vi granskar förstås möjligheterna, med en utvärdering efter första säsongen. Vi har redan en plug-in-racingbil, Zeod-RC, som blir den första bilen att köra ett helt utsläppsfritt varv på Le Mans.
Mattias Goldmann