Paris Motor Show 2014 – A till Ö (okt)

Paris Motor Show 2014 – Från A till Ö

Nedan presenterar vi information märke till märke.

 
Audi 
Audi lyfter inte fram sina miljönyheter, trots att de har mycket spännande på gång, som att utnyttja stötdämparnas rörelseenergi för att driva bilen och gå till kraftigare batterier, från 12 till 48 volt, för att bättre kunna avlasta förbränningsmotorn och därmed minska förbrukningen. De snålaste versionerna av respektive Audi kallas nu Ultra och säljer enligt Audi bra, men inga siffror anges. A3 g-tron och e-tron (gas respektive laddhybrid) har tagits emot väl, men inte heller här finns nya siffror.
BMW
BMW använder Parismässan till att klaga på EU:s kommande utsläppsregler, med 95 g CO2/km för år 2021 och fortsatta minskningar därefter, som man menar blir mycket dyra eller omöjliga att nå. På miljösidan visar man inte mycket nytt, även om den framhjulsdrivna Active Tourer öppnar för mer bränslesnål teknik framgent. i3 och i8 har nu visats många gånger, inga förändringar aviseras, inte heller några nya besked om den väntade mellanklass-elbilen i5. Av samarbetet med Toyota, där BMW står för lättviktsteknik och dieselmotorer och japanerna för bränslecellsteknik, syns inget.
Citroën 
 
Citroën C4 Cactus lanserades i Genève i våras (se test hos Gröna Bilister) och åkte precis före mässan på bakslaget att inte få högsta krocksäkerhetsbetyg hos Euro NCAP. Med utgångspunkt i samma bil har Citroën tagit fram konceptet Airflow 2L, som bara förbrukar två liter per hundra kilometer, i linje med den utmaning som franska regeringen gav bilindustrin. Huvudanledningen till den låga förbrukningen är tryckluft, som fungerar ungefär som hybridteknik, men till lägre kostnad och med snabbare energiöverföring. Därtill har luftmotståndet sänkts med 20%, däckens rullmotstånd minimeras och vikten minskat med 100 kg genom användning av lättviktsmaterial. Om bara drygt ett år kommer de första bilarna med tryckluftsteknik att säljas av Peugeot-Citroën
Citroëns nya vd Linda Jackson (en kvinna! En icke-fransos!) lyfte på sin presskonferens fram att Citroën nu erbjuder pay-as-you-drive för sina bilar, riktigt vad det innebär får vi utröna.
Courb
En ny elbilstillverkare har sett dagens ljus! Franska Courbs elbil C-Zen kostar strax över 200 000 kronor, ser ut som en Smart Roadster, är strikt tvåsitsig men med stort bagageutrymme. Räckvidden anges till 120 km, snabbladdning är inte möjlig och byggkvaliteten känns inte lysande. 1000 bilar om året ska byggas.
Fiat
Fiats fokus på mässan är entydigt på 500-serien, som tidigare utvidgats med den större L och nu med en liten SUV. Därmed riskerar Fiat sina rekordlåga CO2-nivåer, särskilt som man inte visar någon ny utsläppsminskande teknik och har lagt ner sin el-500.
Ford
 
Fords fokus ligger inte på miljön denna gång, med en ny Mustang som främsta dragplåster – även om den förstås har downsizade motorer och minskad förbrukning. Småbilen Fiesta har tillfälligt produktionsstopp, elversionen av Focus är klart sämre än konkurrenterna och det märks att nya Mondeo skulle ha presenterats för flera år sen.
Honda
Honda premiärvisar Europaversionen av nya Jazz, som börjar säljas nästa sommar. Den blir snålare tack vare nya motorer och en lättare kaross. Troligen kommer en miljöbilsklassad hybridversion också, däremot verkar det inte som om den elversion Honda sålt i USA får en europeisk motsvarighet.
Hyundai
 
Nya i20 har premiär. Betoningen är på ökad komfort och högre kvalitet, men förbrukningen har samtidigt minskat, så att snålaste dieseln endast släpper ut 84 g CO2/km och därmed miljöbilsklassas fast den är lätt. i30 lanseras i gasversion (CNG), med 1.4 liters turbomotor. Gastanken är rektangulär, gjord av plast och glasfiber, med 50% lägre vikt, klart lägre pris och större utrymme än vanliga stålcylindrar. Tanken rymmer 15 kg gas, ligger under lastgolvet, så bagageutrymmet består.
Liksom bl.a. Audi, ökar Hyundai storleken på det ordinarie bilbatteriet till 48 volt och kan därmed ha enkel hybridteknik till en fjärdedel av normala hybridkostnaden. i40 är först ut med tekniken, som kombineras med en elmotor på 11 kW, vilket pressar förbrukningen 20% utan att prislappen sticker iväg. Tekniken tar inte mycket plats och väger under 50 kilo. Hyundai anger att den kan komma att introduceras i flera befintliga bilar.
Hyundai är fortsatt ensam om att erbjuda en serietillverkad bränslecellsbil, ix35FCEV, med ökat intresse i Sverige när Stockholm i närtid får två vätgasmackar.
Jaguar
Jaguar och dess indiska ägare Tata har inte lyckats få upp försäljningsvolym och marknadsandel som man önskat, och gör nu ett nytt försök med mellanklassedanen XE. En nyckel till framgång är den rekordlåga förbrukningen. Med ett Cd-värde på 0,26 är detta den mest aerodynamiska Jaguaren någonsin. Karossen består till över 75 % av aluminium och därutöver används flitigt höghållfast stål och magnesium. XE är första bilen i världen som använder – den höghållfasta aluminiumlegeringen RC 5754 som huvudsakligen är återvunnen. För första gången använder Jaguar elektrisk servostyrning, vilket minskar förbrukningen 2-3%.
Dieselmotorn är på två liter, 163 hk, med ny teknik för att värma upp motorn snabbt, vilket ger mindre friktion och därmed lägre bränsleförbrukning. Energiförlusten minskas även med elektroniskt styrd oljepump som anpassar sin flödeshastighet till motorns hastighet, belastning och temperatur, och de justerbara kolvkylningsmunstyckena arbetar endast vid behov. Därtill har dieseln variabel timing av avgasventilerna vilket ger snabbare uppvärmning av katalysatorn, så att mängden skadliga utsläpp reduceras under den kritiske uppvärmningsfasen. Sammantaget ger detta en förbrukning på 3,8 l/100 km och koldioxidutsläpp på 99 g/km, vilket precis bör räcka till miljöbilskassning.
Kia 
Kia har utvecklat dieselhybrid-konceptet Optima T-Hybrid de visade i våras i Genève, med en 1,7 liters turbodiesel kombinerad med elmotorn som drivs med 48 V batteri. Batteriet driver även en elektrisk kompressor som stöttar turbon på låga varv. Liksom hos systermärket Hyundai, är batteriet av bly/kol-slag; lättare att återvinna och billigare än litiumjon. Förbrukningen sägs minska 20% och effekten öka lika mycket. Produktion ännu inte beslutad.
Lamborghini
Lamborghini och miljö nämns sälan tillsammans, men nu har det VW-ägda supersportbolaget tagit fram en laddhybrid som koncept, Asterion LPI 910-4. En V10 bensinmotor på 610 hk kombineras med tre elmotorer på totalt 300 hk; två vid framhjulen och en som integrerar startmotor och generator och placeras mellan förbränningsmotorn och växellådan. Toppfarten är 320 km/h, räckvidden på el 50 km, snittförbrukning 0,41 l/mil, 98 g CO2/km – en miljöbilsklassad Lamborghini!
Land Rover
Land Rovers nya giv är en Discovery Sport, den eldrivna Land Rover man tog fram för ett par år sen är spårlöst borta trots efterfrågan från bland annat safariaktörer.
Mercedes
B-klass har uppdaterats, bl.a. med nya och snålare motorer. Största nyheten är elversionen Electric Drive, utvecklad tillsammans med Tesla som Mercedes är minoritetsägare i. Elmotorn är på hela 177 hk, vilket ger snabb acceleration (0-100 km/h under 8 sekunder) och en toppfart på 160 km/h. Litiumjon-batteriet på 16.6 kWh ger en räckvidd på 20 mil, men den som betalar extra för ”Range Plus” får tre mil till, genom att batteriet kan överladdas 15% och genom att värmen avlastas med stolsvärme och särskilda värmeslingor i vindrutan. Ett annat tillval är bromskraftsåtervinning i tre steg, betalar man inte för det får man ett enda steg. Men främsta säljargumentet är nog att innerutrymmena är precis lika stora som i vanliga B-klass, tack vare att batterierna ligger i sandwichgolvet.
I andra ändan av marknaden presenteras S 500 Plug-in Hybrid, en laddhybrid med 33 km räckvidd på el, elmotor på 85 kW, snittförbrukning 0.28 liter milen och utsläpp på 65 g CO2/km. Den finns bara i Long-versionen och med högsta utrustningsnivån, pris från cirka 1,2 miljoner.
Se även den särskilda intervjun med Mercedes Electric Drive-ansvariga!
Mini
 
Stora nyheten är en femdörrarsvariant av den klassiska Minin, därtill en utvecklad och något större Countryman. Tvåsitsiga, öppna Superleggera är bara en prototyp. Inget nytt från Mini pressar förbrukningen och inga elbilar verkar vara på gång.
Mitsubishi
 
Mitsubishi utlovar tre nya laddhybrider inom ungefär ett år; en uppdaterad Outlander, en större SUV i linje med GC-PHEV-konceptet, och en mindre, i linje med konceptet XR-PHEV som bara har framhjulsdrift och alltså inte använder elmotorn för att driva bakhjulen. Den nya Outlandern visas nu som prototyp, med ett något sportigare utseende och något lyxigare interiör. Om räckvidden förlängs är oklart; Mitsubishi bedömer att batterierna snabbt blir billigare men kan vilja använda detta till att få ner priset. En efterträdare till elbilen i-MiEV, lanserad, 2009, är ännu några år bort och kommer knappast att tas fram med Peugeot-Citroën, kanske med Nissan.
Se även den särskilda intervjun med  Mitsubishis elbilschef Okamoto!
NEVS
Att svenska NEVS inte har någon monter i Paris är inte konstigt, kanske smyger de i kulisserna för att hitta andra bilar att producera i Trollhättan än Saab.
Nissan
 
Fokus är på nya Pulsar i Golf-klassen, som miljömässigt inte är något stort steg framåt. Elbilen Leaf har nu passerat 135 000 sålda, med 95% som ”absolutely love their car”, och förändras inte alls i närtid. Nästa version är ett par år bort ännu – inte märkligt när man fortsatt slår försäljningsrekord nästan varje månad. e-NV 200 som byggs i Barcelona (och som vi var bland de absolut första att testa) visas nu som VIP Concept, strikt fyrsitsig med stora fåtöljer istället för baksäte, rejält benutrymme och all den lyxutrustning man kan tänka sig i en limousine-minibuss. Tekniken är oförändrad jämfört med vanliga e-NV200, som i sin tur delar både motor och batterier med Nissan Leaf. Serieproduktion är inte beslutad, men det vore märkligt om inte Nissan åtminstone erbjöd detta som extrautrustning. Nissan överväger också en sjusitsig version, vilket bl.a. taxi önskar.
Se också vår intervju med Nissans ledande elbilsexperter!
Opel
 
Nya Opel Corsa har en ny trecylindrig motor på en liter, med 90 eller 115 hästar, och med bromskraftsåterföring – ovanligt på bilar utan hybridteknik och nästan obefintligt i storleksklassen. Det ger CO2-utsläpp från låga 85g/km och därmed miljöbilsklassning. En ny större dieselmotor med variabel turbo och avgasåterföring minskar utsläppen av partiklar och kväveoxider samtidigt som förbrukningen minskar, men för att klara Euro 6-normen krävs additivet AdBlue.
Peugeot
 
Franska regeringen har utmanat bilindustrin att senast år 2020 sälja bilar som drar max två liter per 100 km. Både Peugeot-Citroën och Renault antar utmaningen, Peugeot med 208 Hybrid Air 2L, med samma trecylindriga 1,2 liters Pure tech-motor som redan används, här kombinerat med tryckluft som fungerar ungefär som hybriddrift. När man bromsar samlas tryckluften som sedan stöttar bensinmotorn under acceleration. Tekniken är långt billigare än batterier och elmotor, och kan vara effektivare i stadstrafik där den kan halvera förbrukningen. Att golv, dörrar, tak, baklucka och fjädring är gjorda av komposit, minskar vikten med 100 kilo, till 860 kg. Luftmotståndet har minskats med delvis igentäppta luftintag, spoilers och underredskåpor samt att sidobackspeglarna ersatts med kameror – vanligt på konceptbilar men ovanligt i verkligheten.
Peugeots konceptbil Exalt använder hybridtekniken från HYbrid4, innebärande fyrhjulsdrift där elmotorn på 50 kW driver bakhjulen. Batteriet är nu laddbart. Som gimmick ingår en eldriven kick-bike. Syftet med bilen är enbart att testa publikreaktioner, samma sak gäller hybrid-crossoverns Quartz.
Porsche
 
Laddhybrid-tekniken från Panamera Plug-in introduceras nu i SUV:en Cayenne som med litiumjonbatterier på 10.8 kWh har upp till 36 km räckvidd på el. Elmotorn har 95 hästar, vilket räcker för en toppfart 125 km/h utan att förbränningsmotorn kickar in (den är på 333 hk). Men snittförbrukningen blir ändå för hög för att klassas som supermiljöbil, 79 g CO2/km, eller 0,34 liter bensin per mil i snitt.
Renault
Konceptbilen Eolab dominerar bilsalongen; en konceptbil som genom extrem strömlinjeform, lättviktsmaterial och smart laddhybridteknik endast förbrukar en liter bensin per 100 km. Det mest imponerande är att detta görs med en fullt fyrsitsig bil och med tekniker som ska gå att massproducera till rimligt pris. Bilen har nästan 100 innovationer som fram till år 2020 successivt ska införas i Renaults vanliga bilar – Eolab ska inte serietillverkas. Bland dem är nya sätt att kombinera stål, aluminium, magnesium och kompositer, vilket minskar vikten med nästan 400 kg jämfört med en Clio – trots att detta är en laddhybrid med batterier och elmotor. Växellådan är radikalt förenklad, med bara tre växlar, varav en växel används för motorn och två för elmotorn, tekniken kommer i ladd-Clio cirka år 2018. Förarsidan har en stor dörr, passagerarsidan har två, motorhuven kan inte öppnas – allt detta sparar vikt.
Luftmotståndet är 30 % lägre än för Clio, bl.a. genom fälgar som sluter sig och stänger ute luftdrag när bromsarna inte behöver kylas och sidospoilers som fälls ut över 70 km/h för att leda luften ut från bilen. Tack vare den låga vikten och det låga luftmotståndet ger en enliters, trecylinder motor på 75 hk samma prestanda som en Clio med 120 hk, och 6.7 kWh batteri räcker för 66 km räckvidd på el. Snittutsläppen är 22 g Co2/km.
Renault övertar nästa år produktionen av Bollorés Bluecar, elbilen som används i Paris lånebilssystem AutoLib, som Renault också går in som delägare i. Målet är att starta flera bilpooler i Frankrike och Europa, där också Renaults Twizy ska ingå.
Rolls-Royce
R-R testade för ett par år sedan ett elbilskoncept med sina kunder, som sällan åker särskilt långa sträckor och vanligen föredrar att köras mjukt. Acceptansen sade vara god, särskilt om bilen kunde laddas induktivt, men vi varken ser eller hör något om detta hus R-R.
Seat och Skoda
Seat och Skoda kom nyligen med gasversioner av Leon respektive Octavia, däremot verkar det inte som att laddhybridtekniken som nyligen introducerats på koncernsyskonen Audi A3 och VW Golf letar sig ner till Seat eller Skoda.
Smart
Nya Smart delar teknik med Renault Twingo, som visades redan i våras. Motorn är liksom tidigare bak, tre bensinmotorer erbjuds, någon diesel bedöms inte längre vara relevant för marknadssegmentet – troligen för att reningskraven för Euro 6 är så dyra att nå. Med 2,69 m är Fortwo fortsatt möjlig att parkera på tvären på många ställen, medan fyrsitsiga Forfour möter 3,49 meter. Elversion väntas komma längre fram, nu säljs den gamla elversionen fortsatt.
Mercedes korttidsbilpool Car2Go lanseras snart i Stockholm, med idel Smart-bilar, men de är alla av den förra generationen och inga av dem är eldrivna.
Tesla
Tesla vill fokusera på att sälja bilar man har nu snarare än att skapa efterfrågan kring något som är flera år bort. Därför visas bara Model S, och man talar varken om den kommande suv:en Model X, mellanklassbilen eller den nyligen aviserade, hemliga Model D. Model X har ändå drygt 21 000 beställningar, varav 2/3 i USA och 3 000 i Europa.
Toyota
 
Toyota presenterar sin konceptbil C-HR, en hybridddriven crossovermodell. Det är också Europapremiär för den slutliga designen av den kommande bränslecellsbilen, som ska börja produceras sent nästa år. Yaris har förfinats och fått lägre förbrukning, även som hybrid.
Venturi 
 
Monaco-baserade Venturi har i flera år bara tillverkat elbilar, och visar nu America, en eldriven, tvåsitsig buggy med litiumpolymer-batteri på 53 kWh, och elmotor på 300 kW (407 hk). Priset ska vara cirka 300 000 kr.
Volkswagen 
 
Passat – inte Golf – är VW:s mest sålda bil globalt, och därför betyder det väldigt mycket att den nya versionen är lättare och snålare, samtidigt som säkerhet och innerutrymmen ökat. Speciellt intressant är laddhybrid versionen GTE, som visas nu fast den lanseras hösten 2015, då både som kombi och sedan. En turboladdad direktinsprutad bensinmotor på 1.4 liter och 156 hk kombineras med en elmotor på upp till 115 hk och litiumjonbatterier på 9,9 kWh. En särskild DSG-automatlåda med tre kopplingar är framtagen, där bilen frirullar när så är möjligt. Räckvidden på el är upp till 50, bränsleförbrukningen enligt NEDC 1.6 l/100 km, 37 g CO2/km, toppfart i E-Mode 130 km/h. Bilen har fyra körlägen, den startar alltid på el (om det inte är för allt eller batterierna har för lite laddning), kan köras i hybridläge, kan ladda batterierna under färd och kan kombinera motorerna för högst effekt. Annars laddas batterierna genom ett uttag i fronten, två och en halv timma tar det med den wallbox VW rekommenderar. Priserna är ej klara, men räkna med ungefär samma prispåslag som för laddhybridversionen av Golf, med supermiljöbilsförmåner, vilka de nu blir.
Enlitersbilen XL1 är grunden för sportbilen XLSport, med motorcykelmotor på  200 hk. Luftmotståndet är lågt bl.a. genom särskilda luftkanaler i fronten, på motorhuven och i hjulhusen, och vikten hålls nere bl.a. genom att karossen tillverkas i kolfiberförstärkt plast och fälgarna är av magnesium. Produktion är inte beslutad.
Volvo
XC90 har mässpremiär och dominerar helt Volvos mässa. Laddhybridversionen Twin Engine kombinerar en tvåliters, fyrcylindrig bensinmotor på 320 hk med en elmotor på 80 hk. Det går att köra ca fem mil på el, snittutsläpp 60 g CO2/km. Pris från 726 000 kronor.
Text: Mattias Goldmann
Bild: Martin Prieto Beaulieu