Ett nytt bilmärke i dessa svåra tider, Qoros, dessutom från Kina (mars)

Qoros – nya kinesmärket med svensktycke

Ett nytt bilmärke i dessa svåra tider, dessutom från Kina? Qoros tycker timingen var rätt, och presenterar en bil – och ett tänk – med klara svenskkopplingar.

Daniel Backman jobbade för Volvo och hade ansvaret för deras Kina-satsning, när han för knappt två år sen fick frågan om han inte ville vara med och starta ett helt nytt bilmärke. Nu bor han med fru, tre barn och katt i Shanghai och är produktutvecklingschef på Qoros, Kinas nya bilmärke med globala ambitioner. Världspremiären är i Genève.

– Det är helt sjukt vilket otroligt gensvar vi fått!, säger Daniel.

Bilen börjar byggas till senvåren, och i höst börjar bilen säljas på en pilotmarknad som ingen på Qoros vill definiera närmare än ”östeuropa”. Bara 70 bilar ska säljas av en enda återförsäljare, 2014 är det dags för massiv Europaintroduktion, över 250 företag har hört av sig och vill sälja. ”Vi letar efter några med spännande tankar om framtidens bilmarknad – unga människor köper inte bil längre, utan vill hellre köpa en cool Mac eller resa.” Backman ser Qoros bil som idealisk för biloooler, ”den är billig så att det lättare lönar sig, och eftersom alla bilar har 3G-modem i sig är det lätt att hållareda på var bilarna befinner sig så att man kan boka dem på nätet.”

Huvudmarknaden är och förblir Kina, 70 % av bilarna ska gå dit. ”Men viär inte ett kinesiskt bilföretag – hela ledningen är västerlänningar, med tjugo svenskar, vi bara råkar ha tillverkning i Kina.” Att man inte bara satsar på Kina handlar dels om att inte lägga alla ägg i samma korg, men också om at tframgångar i Europa säljer bilar i Kina.

Den typiska kunden är ett kinesiskt par i 25-35 årsåldern som ska skaffa sin första bil och bor i en stad med över tio miljoner invånare. ”De är beredda att betala en årslön för hushållet – och i hushållet ingår paret, deras enda barn och mor- eller farföräldrar. Det betyder att man har ungefär 150-till 200 000 kronor att spendera.” Qoros fann att kundgruppen är permanent uppkopplad med sina smartphones, och därför ingår stora pekskärmar med ständig internetuppkoppling som standard i alla versioner.

Qoros 3 är en medelklassedan, det de flesta kinesiska köpare  efterfrågar – sju miljoner såldes i fjol. Halvkombisegmentet växer snabbt och kommer snart i Qoros program, liksom en SUV, medan kombibilar är iskalla i Kina– den Qorosmodellen är mest med tanke på export. Till en början ska 150 000 bilar om året tillverkas, men kapaciteten kan lätt höjas upp till Volvolika 450 000 bilar om året. Då ingår en större bil, som kan använda 3:ans plattform, och en mindre, som behöver en egen. ”Här snackar vi gärna med andra tillverkare”, säger Daniel utan att vilja specificera vilka.

Den nuvarande bilen har en fyrcylindrig 1,6-litersmotor från kinesiska delägaren Chery, men den klarar inte kommande Euro 6-avgaskrav. Qoros arbetar nu med en trecylindrig 1,2-liters direktinsprutad turbomotor, med start-stopp-teknik på alla versioner. Koldioxidutsläppen har man inte kunnat mäta än, men målet är att ligga under 120 g CO2/km. Crossovern och en kommande SUV får hybriddrift, med en elmotor på 50 kW som driver bakhjulen och en generator med integrerad startmotor på 20 kW som driver framhjulen tillsammans med bensinmotorn. Bilen kan då köra i upp till fyra kilometer på enbart el, upp till 120 km/h. Tekniken kommer från EAAM i Trollhättan och skulle ha använts i Saab, ett tydligt exempel på hur Qoros har svenskt påbrå. ”Vi får redan frågor om vi inte kan ha tekniken också i sedanen, och det skulle gå men vi får inte ihop det ekonomiskt.”

Qoros ägs till lika delar av Chery och Israel Corporation, som också driver batteribytessystemet Better Place i bland annat Danmark. Någon elbil med batteribytesmöjlighet är dock inte på gång från Qoros, även om man testat tekniken i en prototyp. ”Det är svårt att lyckas med renodlade elbilar, särskilt i Kina där folk vill ha trygghet från sin bil och många bor i lägenheter utan laddmöjligheter. En elbil med räckviddsförlängare ser vi mer potential i.”

Tidigare Saab-ingenjörer har ansvarat för säkerheten och Backman ärövertygad om att man får toppbetyg av Euro NCAP när man testar i sommar. Antisladdsystem är standard på alla marknader, liksom en sidoairbag som skyddar ända ner till höften. Däremot finns inte citystopp, fotgängarairbags eller liknande ens som tillval. ”Vi ska inte vara ledande på säkerhet, men ´fast follower´.

Daniel stortrivs i Kina, utom med luftkvaliteten i Shanghai. ”Jag kollar på himlen och tänker ’ska jag verkligen ge mig ut i det här’”. Blir Qoros en del av lösningen eller ännu en del av problemet? Framtiden får utvisa!

Mattias Goldmann

Foto: Martin Prieto Beaulieu