Ford: Små motorer, gärna etanol

Ford: Små motorer, gärna etanol

– För fem-sex år sen förutsåg vi behovet av att göra motorerna mindre. Vi bestämde oss för att gå ner till en kubikcentimeter motor per kilo bil. Nu presenterar vi en Focus på 1300 kilo med en motor på bara en liter, så vi har redan gått mycket längre än vi trodde var möjligt, säger Andrew Frazier, motorchef hos Ford.

Med den trecylindriga motor på en liter som Ford nu visar, och som kommer att användas i bilar upp till C-Max storlek, så tar Ford ledningen i downsizing-loppet. ”Det är helt avgörande för att klara våra klimatmål. Förra generationen Focus såldes främst med en 1,6 liters bensinmotor med utsläpp på 139 gram koldioxid per kilometer, den nya får trecylindriga EcoBoost med utsläpp på 109 gram. Vi har alltså gått ner trettio gram, men med samma effekt och bättre vridmoment. En del av minskningen kommer från start-stopp-teknik och annat, men downsizingen är överlägset viktigast.”

I år kommer två tredjedelar av alla Focus som säljs att ligga under 115 gram koldioxid per kilometer, och Frazier utlovar att redan denna generations Focus med bensinmotor kommer under 100 gram, medan 90-95 gram blir svårt, men kan gå med bättre kylning och en kombination av dubbel- eller trippelturbo och högre utväxling på växellådan. ”Det går också att sänka luftmotståndet en del till, medan vi inte kan få ner vikten särskilt mycket på normala bilar som ska säljas till normala priser.”

Frazier ser downsizing som en del i bensinens comeback. ”Dieselmotorer blir mycket dyrare att bygga de närmaste åren, med Euro 6-kraven på låga kväveoxidutsläpp. Därför blir en liten bensinmotor lönsammare för de flesta än en diesel. Vi ser också att alltfler kunder accepterar en mindre motor, mycket för att BMW frångått sina traditionella sexcylidriga motorer till förmån för turboladdade fyror.”

Men Frazier ser också gränser för downsizingen, och är skeptisk till Fiats tvåcylindriga motorer. ”För att motorn ska vara någorlunda kultiverad måste den ha balansaxlar, och de ökar både kostnaden och vikten. Varvtalet blir högt hela tiden och det drabbar bränsleekonomin, vi fokuserar istället på motorer som kan ge mycket vridmoment under 1500 varv. Dessutom är det begränsat hur stora bilar som kan ha tvåcylindriga motorer, och det är viktigt att kunna använda samma motor i många modeller.”

Inte heller tror Frazier särskilt mycket på den cylinderavstängning som Volkswagen nyligen lanserat, där en fyrcylindrig motor kan gå på två cylindrar när det räcker. ”

Också entusiasmen för hybrider är begränsad. ”Vi är förvisso näst störst i världen på hybrider, efter Toyota, men kostnaden per gram av CO2-minskning är mycket hög. Vår Focus är i samma storleksklass som Prius och fås i versioner som bara släpper ut något enstaka gram mer men är väldigt mycket billigare. Dessutom är det en normal bil, som kan ta mycket last, som får dra släp och som är trevligare att köra – en hybrid blir alltid tung och det drabbar alltid körupplevelsen.”

Etanol är Frazier däremot positiv till. ”Etanol är ett drömbränsle för downsizing. Etanolen tål högre kompression än bensin utan att ge knackningar som kan skada motorn och kyler motorn bättre. Det är perfekt för små motorer som ska ge mycket effekt, med E85 kan vår enlitersmotor lätt ge 200 hästar, samtidigt som den ger ökat vridmoment, och är då utmärkt för väldigt många av våra bilar. Men för att vi ska kunna satsa på dem måste åtminstone hela EU vara intresserade. Vi trycker på hela tiden mot EU-kommissionen, men de är inte intresserade av att gynna alkoholbaserade drivmedel.”

Som ett mellansteg hoppas Frazier på E25, bensin med 25% etanol. Ford driver detta tillsammans med Bosch och alla de tyska biltillverkarna. ”De ä en bra bit kvar innan EU godkänner E25, men det finns redan i Vietnam och Thailand, och skulle ge en del av etanolens nytta på ett enkelt sätt.”

Mattias Goldmann