Golf GTE i Zürich (sep)

Zürich: Gröna Bilister testar Volkswagen Golf GTE

Det senaste tillskottet till Golf-familjen är Golf GTE, en plugin-hybrid med låga utsläpp och stor körglädje.

När VW Golf föddes för 40 år sedan, 1974, gav det upphov till en ny bilklass som kom att kallas ”Golfklassen”. Kompakt med tvärställd motor, framhjulsdrift, lätt och säker. Konkurrenterna följde snabbt efter och de flesta fabrikanterna tog fram egna modeller enligt samma koncept.

Sedan dess har VW Golf kommit i sex nya modellgenerationer där allt utvecklats för varje modell. Krocksäkerheten har förbättrats avsevärt. Golfen har också blivit större, 56 cm längre, 18 cm bredare. Det syns även i att innerutrymmen har blivit mycket större och med mer exklusiv inredning och utrustning än tidigare modeller. Motoralternativen har blivit betydligt starkare samtidigt som de blivit mycket mer bränslesnåla och renare än tidigare.

Golf finns nu med alla olika typer av kommersiellt tillgängliga motorer och drivmedel, vilket ger frihet att välja det som passar min livssituation och plånbok bäst. Billigast är modellen med bensinmotor med ett listpris på 175 900 kr. Det senaste tillskottet till Golf-familjen är Golf GTE, en plugin-hybrid med låga utsläpp och stor körglädje. Det rekommenderade cirkapriset är satt till 369 900 kr. Det är mycket pengar och det går nog aldrig att räkna hem köpet ekonomiskt i jämförelse med en mer traditionell Golf. Men värdesätter man körglädje och ny teknik så är Golf GTE ett attraktivt alternativ. Och framför allt, vill man köra en bil med liten miljöpåverkan är Golf GTE ett mycket attraktivt alternativ. Vill man ha ändå mindre miljöpåverkan vid drift, en bil med enbart eldrift, så får man lägga på ytterligare 5 000 kr för en e-Golf. Nackdelen med en e-Golf är att räckvidden är lite mer begränsad.

Det finns ofta en skepsis mot ny teknik och en tveksamhet till fabrikanternas uppgifter. VW uppger att Golf GTE har en förbrukning på 0,15 lit/mil. Förbrukningen är ett jämförelsemått som tas fram med en standardiserad körcykel, lika för alla bilar och bilmodeller. Det visar endast vilken drivmedelsförbrukning bilen har för att kunna jämföra den med andra bilmodeller. Vid praktisk körning kan man nog säga att man aldrig kommer ner riktigt till dessa låga förbrukningstal. Fabrikanterna har blivit allt duktigare att optimera bilarna efter den standardiserade körcykeln så förtvivla inte om du har svårt att i praktisk körning komma ner till de värden som fabrikanten uppger. 0,15 lit/mil är ett riktigt bra värde men vi har inte kunnat undersöka vad värdet blir vid praktisk körning. Värdet blir oftast högre vid praktisk körning men det av VW uppgivna värdet är ett bra förbrukningsvärde om man jämför med andra bilmodeller. Kör man oftast korta sträckor, tillexempel arbetspendling upp till 30 km enkel resa, kan man nog klara sig med att enbart köra på el. Batterierna kan laddas i ett vanligt 10 amp vägguttag. Laddning tar då 3 tim och 45 min. Med en laddbox på 16 amp tar laddningen bara 2 tim och 15 min. Enkelt att ladda hemma på natten och/eller dagtid på jobbet.

Vid den test vi gjorde startade vi med fulladdade batterier och kom 41 kilometer innan bensinmotorn slog på. Vi hadedå kommit till en brant och lång uppförsbacke vilket nog påverkade detta. VW uppger att batteridrift ska räcka i ca 50 kilometer, men det är nog under mer gynnsamma förhållanden än det som rådde vid vår provkörning.
Provkörningen genomfördes på omväxlande motorväg och små krokiga vägar. Bilen har mycket bra kraftresurser, TSI-motorn levererar 150 hk och elmotorn upp till 102 hk. Systemeffekten ligger på 204 hk med det maximala vridmomentet på 350Nm. VW uppger en topphastighet på 222 km/tim vilket borde vara mer än nog i de flesta sammanhang. Även accelerationen är mycket god, 0-100 km/tim på 7,6 sek, men då kan man inte kalla det Eco-driving.

Golf GTE kan köras i fem olika drivlägen:

  • ”E-mode”
  • ”GTE mode”, 
  • ”Battery Hold”
  • ”Hybrid Auto”
  • ”Battery Charge”.

Bilen startar i läge ”E-mode” och körs då enbart på el lika en e-Golf. När batteriet börjar bli urladdat går bilen automatiskt över till läge ”BatteryHold” och bilen fungerar då som en hybridbil. Batteriet återladdas då när man bromsar eller minskar hastigheten. Man kan också välja mellan två lägen på regenereringen av batteriet, ett läge som kan jämföras med vanlig motorbroms och ett läge som kraftigare motorbroms.

Vid ”GTE-Mode” arbetar TSI-motorn och elmotorn tillsammans och ger då maximaleffekt och prestanda samtidigt som gaspedal, växellåda och styrning automatiskt ställs om för sportigare körning. Även motorn ställs automatiskt om för att bli mer prestandaorienterad. Som tillval kan man få adaptiv chassireglering(DCC) och då ställs även stötdämparna automatiskt om från ”Normal” till”Sport”.
Läge ”Hybrid Auto” innebär att den energi som lagrats i högspänningsbatteriet används för att stödja TSI-motorn, vilket minimerar bränsleförbrukningen.
Vid läge ”Battery Charge” laddas batteriet med hjälp av TSI-motorn.
Alla dessa lägen kan ställas in från en meny i radiodisplayen.

Bilen är rikligt utrustad i standardutförande men det finns naturligtvis en hel del tillval om inte standardutförandet skulle räcka.

Bilen finns inte för leverans nu men går att beställa nu för leverans våren 2015.

Sammanfattningsvis kan man säga att bilen är attraktiv, speciellt ur miljösynpunkt, även om den kostaren hel del pengar i inköp. Bilen klassas i dag som supermiljöbil och kan erhålla miljöbilspremie. Hur bilen kommer att klassas ur miljösynpunkt i framtiden är svårt att säga med tanke på förändringarna i Sveriges Riksdag.

Nu väntar vi på en bränslecellsdriven Golf,men det lär dröja några år innan den blir kommersiellt gångbar. Framför allt måste ett distributionssystem för vätgas byggas upp.

Lars Edvall / Gröna Bilister