Nissan: Nya satsningar för fler elbilar (mars)

Nissan: Nya satsningar för fler elbilar

Nissan Leaf har nu tillverkats i över 50 000 exemplar, vilket gör den till världens mest sålda elbil. Men Etienne Henry, produktplaneringschef för Nissan, är inte nöjd. ”Det är dags att göra bilen mer lokal – europeisk i Europa, amerikansk i USA och japansk i Japan. Därför börjar vi nu bygga den i tre världsdelar, med olika utföranden för olika marknader.” Överallt ökas räckvidden till 200 km mot tidigare 175 km, det blir mer plats i bagageutrymmet genom att fler komponenter flyttats till motorrummet och bilen laddas fullt på fyra timmar mot tidigare åtta. I Europa blir bilen hårdare fjädrad och får andra stolar. Samtidigt sänks priset, delvis just för att produktionen nu är närmare kunden.

Nissan har tidigare uttalat att man ska bygga en miljon elbilar till 2020, men Henry ställer sig först bakom målet efter att ha fått frågan tre gånger. ”Tio procent av alla nya bilar bör vara elbilar 2020”, är allt han självmant säger. Han säger sig inte vara missnöjd med elbilsmarknadens utveckling, ”det går faktiskt trettio procent snabbare än introduktionen av hybridbilar gjorde.”
Förblir inte Nissans enda elbil länge till. Senare i år börjar minibussen/skåpbilen E-NV 200 byggas i Spanien och inom något år kommer Nissans lyxbilsmärke med elbilen LE. Längre fram väntar en fjärde elbilslina med helt ny teknik för längre räckvidd och lägre pris. 
Henry ser tre områden som kritiska för att få ett elbilsgenombrott. ”För det första måste kunden vara övertygad om att elbilen är en riktig bil, vi måste komma över räckviddsångesten och laddinfrastrukturen behöver byggas ut.  ”Innan vi sålde vår första elbil jobbade vi intensivt med kommuner och regioner för att få till laddmöjligheter. Men sen kom den ekonomiska krisen och många har inte levt upp till vad de åtog sig. Vi kommer att sätta upp 400-500 väldigt synliga ladds-tationer över hela Europa, men det är inte vårt mål att stå för infrastrukturen.”
Leaf får snart konkurrens från eldrivna Golf och Focus, vilket Henry välkomnar. ”Det hjälper till att minska räckviddsoron och se elbilen som en vanlig bil.”
På 2012 års Genèvemässa var Nissan kategoriska med att man säljer hela elbilen, och alltså inte t.ex. hyr ut batterierna som systermärket Renault. ”Ingen säljer en bil utan bensintank” var resonemanget då. Nu är Henry öppen för sådana lösningar; kunden väljer och lösningarna kan se olika ut för olika marknader. Tidigare avvisade Nissan också laddhybrider, men nu ser Henry det som ”väldigt lovande”, särskilt för mellanstora bilar som körs längre än vad elbilen klarar. Elbilar tänks nu för B- och C-segmentet. Konventionella hybrider gör Nissan redan, och en bränslecellsbil utvecklas tillsammans med Daimler. 
Att Nissan och Renault har olika standarder för snabbladdning, japanerna med likström och fransoserna med växelström, tycker inte Henry är ett stort problem men bedömer ändå att man om något år kommer att ha en gemensam standard.
Mattias Goldmann
Foto: Martin Prieto Beaulieu