Tre korta frågor till Erik Bergqvist

Erik Bergqvist ansvarar för marknadsutveckling och partnerskap på VOI shared scooters. Han är en av talarna på Gröna Bilisters konferens Mobilitet & Beteende i Karlstad den 6 mars.

Vad är de största utmaningarna för er tjänst?

Städer runt om i Europa är i dag byggda för bilar, inte för människor som vill röra sig fritt i staden genom andra alternativ (merparten av städers faktiska yta är vägar för bilar, parkeringsytor, etc). En av våra största utmaningar är att få människor att se bilar och bilåkande som ett undantag, och inte som ett självklart transportmedel för korta sträckor i staden. Vi vill få fler människor att våga lämna bilen eller skippa taxin och välja ett fossilfritt sätt att ta sig fram. Vår produkt och tjänst ger sig på flera sektorer och intressenter på en och samma gång som självklart skapar buzz och utmaningar för oss som företag. Men en av de allra största utmaningarna är att få upp människor på en elsparkcykel. När du väl fått upp någon på en, det är då den enskilde individen förstår möjligheterna kring tjänsten.

Hur tror du de olika mikromobilitetstjänsterna ser ut och fungerar 2023?

Vi kommer att se fler lätta, elektriskt drivna alternativ. Jag tror och vill hoppas att de allra centralaste delarna av innerstäder kommer bli helt bilfria. Jag tror även att vi kommer se bilars parkeringsytor som blivit omvandlade till parkeringsytor för delningstjänster som vår.

Vad skulle du lyfta som det absolut viktigaste som städer, kommuner och regioner bör göra för att mikromobilitetstjänster ska fungera? 

Se över infrastruktur och reglering. Vi måste bygga mer för de levande i städer, inte för bilar. Vi måste även införa någon slags reglering för att se till att de friflytande systemen sköts om på rätt sätt.

Intervju av Jesper Johansson

Läs mer om konferensen Mobilitet & Beteende 2019 på dess landningssida.