Bilder från Borgvik

Den 6 september avgjordes tävlingen Miljöbästa Bil 2021 i Borgvik, som ligger i Grums kommun i Värmland. Gröna Bilister ville fira och uppmärksamma våra bästa miljöbilar. Vi talade också om möjligheter till hållbar mobilitet på landsbygden, och knöt samman dagens spjutspetsteknik med gårdagens vid den gamla hyttruinen.

Gröna Bilisters ordförande Marie Pellas hälsar välkommen (ovan t.v.). Hon berättar varför vi valde att dela ut pris till Miljöbästa Bil i Borgvik: vi vill ut på landet där miljöbilarna behövs som mest, och det lockar att komma till biltokiga Värmland. Och Borgvik är en sådan underskön plats!

Att bilarna verkligen behövs här råder det inget tvivel om: 83 procent av alla resor i Grums kommun gjordes med bil år 2014. Det ska jämföras med 71 procent i Värmland som helhet och 53 procent i hela Sverige.

Landshövding Georg Andrén talar om vad Länsstyrelsen kan göra för att främja hållbar mobilitet i Värmland (ovan t.h.).

Den värmländska rallyprofilen Tina Thörner (ovan t.v.) är Race Director för FIA Smart Driving Challenge, som är en världsomspännande tävling i att köra ekonomiskt och miljövänligt. Hon föreslår att vi nästa år inte bara ska utse Miljöbästa Bil utan också Miljöbästa Förare!

Jesper Johansson (Mp) (ovan t.h.) är regionråd i Region Värmland. Han berättar om initiativ för att koppla ihop olika färdsätt och möjliggöra hållbart resande i alla delar av Värmland. Nyligen lades det fram ett förslag att region Värmland endast ska upphandla fossilfria bilar.

Detta ligger helt i linje med Gröna Bilisters inställning. Vi hoppas att regionen låter sig inspireras av finalistbilarna på plats, och dessutom tar en kik på vår rapport Miljöbästa Bilar 2021 med information om alla 40 bilmodeller vi nominerade till Miljöbästa Bil. Förutom elbilar finns där också biogasbilar, laddhybrider som kan gå långt på el, och en vätgasbil.

Maria Röhr, näringslivschef i Grums kommun (nedan t.h.), och Tomas Nilsson (S) (nedan t.v.), ordförande i samhällsbyggnadsutskottet, talar om vad Grums kan göra för hållbar mobilitet. Det finns ganska gott om laddstationer för elbilar i Grums och i Värmland som helhet, delvis tack vare närheten till elbilslandet Norge. Kommunen har idag bara en elbil, men utesluter inte att skaffa fler.

Resurserna är små i den kommunala verksamheten, men större i näringslivet. Hösten 2020 utsågs Grums till den kommun i Värmland som har bäst näringslivsklimat, och de hamnade på plats 20 i hela Sverige. Billerudkorsnäs, som äger Gruvöns pappersbruk i Grums, har en ambitiös transportpolicy och bedriver forskning kring vilka lösningar som är bäst för att uppnå fossilfria transporter inom skogsindustrin.

Gröna Bilisters projektledare Per Östborn berättar om tävlingen Miljöbästa Bil 2021. Han har också grävt i statistiken. Det visar sig att endast en procent av bilarna registrerade i Grums var laddbara vid årsskiftet till 2021. I år har dock proppen åkt ur: 33 procent av nyregistreringarna hittills är elbilar eller laddhybrider. Det är bättre än i Värmland som helhet, där motsvarande andel är 28 procent.

Stig Olsen från Borgviks hembygdsförening knöt ihop gammalt med nytt genom att berätta om ortens historia. Borgvik ses av många som Värmlands vagga. Vattnet som strömmar från sjön Värmeln genom Borgvik till Vänern kallades Värma, kanske för att det aldrig frös och alltså var ”varmt”. Folket som bosatte sig här kallades Värmar och området blev Värmarnas land – Värmland!

Bruket var ett kombinat som förutom järnrörelse hade gruvandelar, kvarnar, jordbruk, sågar och bedrev skogsbruk. Hyttan stod färdig år 1865. Sedan var den oavbrutet i drift fram till 1871, då den stängdes för översyn. Detta är den längsta blåsningstid som förekommit i en träkolsmasugn i Sverige. År 1870 var Borgviks masugn den mest produktiva av alla 25 masugnar som då fanns i Värmland.

Nu är en omställning på gång till att framställa järn och stål med förnybar vätgas i stället för med kol och koks i masugnar. Flera biltillverkare hoppar på tåget och tecknar kontrakt på sådant fossilfritt stål. Så sent som för tre veckor sedan levererades det första fossilfria stålet till Volvokoncernen.

Frida Röyne (ovan t.v.) är LCA-expert på Polestar. Gröna Bilister gav Polestar pris som det bilmärke som är bäst på livscykelanalys (LCA) och transparens kring biltillverkningens miljöpåverkan.

Hanna Westrin (ovan t.h.) är pressansvarig på SKODA. Juryn utsåg SKODA ENYAQ iV 60 till Miljöbästa Bil 2021.

Värmlands landshövding Georg Andrén läser upp motiveringarna till vinnarna av de två priserna i tävlingen Miljöbästa Bil 2021.

Frida Röyne, Polestar 2, hyttan och forsen

Pressfotografen HP Skoglund från Värmlands Folkblad tar bilder på Hanna Westrin med vinnarbilen SKODA ENYAQ.

Sofia Granfors (ovan t.h.) är Head e-mobility på Volkswagen. Hon tog emot två diplom, ett för finalplatsen till Miljöbästa Bil för VW ID.4, och ett annat för Volkswagens finalplats i tävlingen om vilket bilmärke som är bäst på livscykelanalys och transparens.

Tom Sjötun (ovan mitten t.h.) är President Tesla Owners West Sweden. Han tog emot diplom för finalplatsen till Miljöbästa Bil för Tesla Model 3.

Två av Hyundais bilar tog sig till final i tävlingen Miljöbästa Bil 2021: Hyundai IONIQ electric och Hyundai KONA electric. Patrik Sundfeldt (ovan t.h.) från Svema Bil tog emot diplom.

Peugeot e-Traveller är den första elektriska minibuss som kvalificerat sig till utmärkelsen Miljöbästa Bil. Den tog sig ända till final i 2021 års upplaga av tävlingen. Johan Pettersson (ovan mitten t.h.) från Svema Bil tog emot diplom.

När alla diplom var utdelade öppnades forsen – som en fanfar från den värmländska naturen till alla finalister och vinnare.

Marie Pellas och Jesper Johansson med flera

Marie Pellas och Maria Röhr

Georg Andrén och Per Östborn

Jesper Johansson och Tina Thörner

Maria Röhr i samspråk med Jens Strömberg, styrelseledamot i Gröna Bilister

En glad Hanna Westrin förbereder sig för hemfärd i vinnarbilen SKODA ENYAQ.

Vi är beroende av energin i vår omvärld, och vi måste bruka den varsamt. Förr drev vattenkraften sågverk och kvarnar, nu driver den våra elbilar.

Foto: Fredrik Holm och Jens Strömberg/Gröna Bilister

Läs mer här om vinnare och finalister i tävlingen Miljöbästa Bil 2021.

Evenemanget i Borgvik finansierades delvis av projektet Gröna kommuner på väg 2021, som stöds ekonomiskt genom Trafikverkets bidrag till ideella organisationer.