Att få en riktigt bra start på dagen är viktigt, annars riskerar man att förpesta sin omgivning med sura miner och sämre prestationsförmåga, det kan alla skriva under. God sömn och en bra frukost rekommenderas så att man inte tänder på fel cylindrar. En kallstart är inte att föredra helt enkelt.
Foto: Shutterstock
Just det, jag pratar inte om dig och mig utan om bilar och utsläpp. Det pratas inte så mycket om kallstarter idag, men i en nyligen publicerad rapport visade det sig att en kallstart med en modern bil kan släppa ut lika mycket skadliga ämnen på 30 sekunder som 30 mils körning med varm motor. Just det, du läste rätt, 300 km! Det vill säga att när du vrider om nyckeln, eller rättare sagt, trycker på startknappen, på morgonen för att köra till jobbet och senare på eftermiddagen för att köra hem igen, motsvarar starterna lika stora utsläpp som bilen gör på 600 km.
Det flesta av Sveriges bilister åker inte så långa sträckor på långa vägar, 50 procent av resorna är under 5 km och inte några 300 km. Detta innebär att utsläppen på grund av kallstarter är större än utsläppen från den sträcka som en normal bilist kör under en dag. Detta gör kallstarter till den stora utsläpps(boven)källan från bilar.
Det sker ca 5 751 miljoner starter per år i Sverige och 70 procent av bilarna står utomhus enligt Statens Väg och Transportforskningsinstituts (VTI) rapport. Så du vet nu vart jag vill komma, vi måste helt enkel minska utsläppen från kallstarter.
I en annan studie av Teknologiska forskningscentralen, VTT, testade man de senaste generationernas (Euro 5–6) motorer enligt den europeiska körcykeln NEDC och jämförde skillnaderna vid start i minus 20 grader med kall respektive förvärmd bil. Studien visar att om man använder ett bilvärmesystem elimineras en del av CO och HC-utsläppen och andra utsläpp, såsom CO2 och NOx reduceras dramatiskt, kolla siffrorna nedan, inte illa! Och om det inte var nog med det, minskar även bränsleförbrukningen med 22 procent eller så mycket som 2 dl per körning.
Så du kan börja fundera på hur mycket var och en av oss skulle kunna minska våra utsläpp om vi exempelvis började använda ett elektriskt bilvärmesystem. Vadå, elektriskt bilvärmesystem undrar du? Jo, nya tider, nya begrepp. Ett elektriskt bilvärmesystem består av en motorvärmare, kupévärmare och en batteriladdare som du fjärrstyr med mobilen.
Jag utgår självklart från att du väljer förnyelsebar el, annat vore tokigt, samt att du använder systemet enligt instruktionerna, optimerat till utomhustemperatur och motor. En varm bil är en bra bil som är bättre för miljön, klimatet, plånboken och samhället i stort.
Så lägg dig i tid, ställ in ditt elektriska bilvärmesystem i mobilen och somna med gott samvete. Vakna nästa morgon med ett leende, ät en ordentligt frukost och starta dagen med en varm bil!
Martin Prieto Beaulieu / Gröna Bilister