Elcykling – lätt utan svett

“För dåligt väder”, “bilen är snabbast”, “vill inte svettas”? Glöm alla ursäkter för att inte välja cykeln. Med en elcykel kan de allra flesta skippa bilen under milen, oavsett motionsvana och fysik – året om. Du får en bekväm rörelsefrihet samtidigt som du gör miljön, hälsan och samhället en tjänst. Inte konstigt att den är så populär.

Vinjettbild: Johanna Grant, ordförande Gröna Bilister ”Elcykeln gjorde mig till vintercyklist”

I vår guide ”Mobilisten” reder vi ut det grundläggande du behöver veta om elcykling. Vill du få fler tips kan du ladda hem den i sin helhet här

Vad är en elcykel?

Det som skiljer en elcykel från en vanlig cykel är att den i regel är lite mer robust och kommer med en assisterande elmotor, ett batteri och någon form av display på styret som gör att du kan välja hur mycket assistans du vill ha. Du följer samma trafikregler som med en vanlig cykel och cyklar på cykelbanor eller vägar. En motor med effekt över 250 W räknas däremot som en moped och då gäller helt andra regler.

Tre fakta om motorn… 

1. … den har en maxeffekt upp till 250 W – ju kraftfullare batteri, desto längre sträcka kan du cykla på en full laddning.

2. … den ger dig stöd upp till 25 km/h och endast när du trampar. Vill du cykla snabbare än så är det för egen maskin.

3. … den sitter i framhjulet, bakhjulet eller centrerat i vevpartiet. Framhjulsdrift är en mer plånboksvänlig lösning som passar på plan mark, medan central drift från vevhjulet ger dig en bättre tyngdpunkt och en mer cykellik känsla. En bakhjulsdriven motor hittas oftare på sportigare modeller och gör bland annat att cykeln kan ha fler växlar.

Tre fakta om batteriet… 

1. …  Kan laddas direkt på cykeln om det är plusgrader, men är också avtagbart och kan laddas i ett vanligt eluttag, hemma eller på jobbet.

2. … Beroende på modell kan räckvidden variera mellan cirka 4–10 mil per laddning, men det beror också på många faktorer såsom lufttryck i däck, vikt och körstil.

3. … det klarar upp till 1000 laddcykler där en laddcykel är 100 procent av batteriets kapacitet. Det motsvarar att ladda batteriet 25 procent, fyra gånger. När batteriet är förbrukat får du lämna in det på återvinningscentralen och köpa ett nytt. Kostnaden för ett nytt batteri beror på din modell, men räkna med cirka 3000 – 5000 kronor.

Fem fördelar med elcykeln.

1. Perfekt för pendling. Att cykla en mil till jobbet kan kännas långt för många, men med en elcykel går det lättare, oavsett terräng, last och väder. Du slipper ombyte och duschen på jobbet.  

2. Motion. Du trampar som vanligt och får därför motion. Förmodligen kommer du också att cykla både längre och oftare. Kanske till och med året om?

3. Punktlighet. Hej då köer, leta parkering och att anpassa dig till kollektivtrafikens tidtabeller. Du har kontroll. 

4. Resurseffektiv. Klappa dig själv på axeln för att du i stället för att åka bil bidrar till att närmiljön blir tystare och utsläppsfri och för att du tar mindre plats på vägarna.

5. Passar alla. Du behöver inte vara spänstig som en 20-åring eller dra på dig lycra för att cykla. Upp på sadeln och njut.

Visste du att?

I storstaden kan du vinna mycket på att ta cykeln istället för bilen. Det visar ett test som Sustainable Innovation genomfört. Att cykla 9,5 km i rusningstrafik tog 22 minuter med elcykeln jämfört med 46 minuter med bilen.

Vad ska jag tänka på när jag ska köpa elcykel?

Lars Strömgren, ordförande på Cykelfrämjandet delar med sig av tre tips.

1. Hur vill du använda elcykeln? Fundera på hur din cykelsträcka ser ut och hur mycket du ska cykla. För dig som cyklar mycket bör du välja en modell där motorn är placerad i vevpartiet. På så sätt blir cykeln mer robust, mindre fuktkänslig och du får en mer cykellik känsla.

2. Kvalitet kostar mer. Elcyklarna finns i olika priskategorier. En tumregel är att kvalitet kostar mer. Gå inte under 15 000 kronor om du tänker cykla mycket. Passa på att ta del av elcykelpremien som ger dig 25 procent rabatt upp till 10 000 kronor per cykel.

3. Ta hand om batteriet. De bättre elcyklarna som du hittar hos cykelåterförsäljare är byggda för att ladda lite och ofta. Undvik alltså att ladda ur batteriet. Batteriet laddar också sämre om det blir kallt så ha för vana att ta in batteriet när cykeln inte används. Det finns också separata skydd för batteriet så att det håller sig varmare.

Lägre prislapp med elcykelpremien

För att få fler att upptäcka elcykel på bekostnad av bilen införde den rödgröna regeringen under 2017 en ny elcykelpremie som gäller fram till år 2020 och retroaktivt från och med den 20 september 2017. Om du går i elcykeltankar kan du som konsument förvänta dig att få tillbaka 25 procent av beloppet upp till 10 000 kronor på ditt elcykelköp. Se till att spara kvittot som även behöver innehålla ett ramnummer och registrerings, eller ID-nummer. Sen ansöker du hos Naturvårdsverket som är ansvariga att betala ut bidraget.

Trevlig cykling! // Johanna Grant