Tidöpartierna sänker tillfälligt pris på kollektivtrafik

Tidöpartierna har beskyllts för att syssla med bensinpopulism, nu blir de även beskyllde för biljettpopulism när de tillfälligt sänker priset för kollektivtrafik. Gröna Mobilister reder ut läget.

SVT rapporterade att mellan åren 2014 till 2024 var inflationen högre än prisutvecklingen för bensin och diesel samtidigt som priset för kollektivtrafik ökade hela 42% mer än inflationen. Då menade infrastrukturministern Andreas Carlsson att den utvecklingen inte var regeringens ansvar utan en fick kräva lösningar från regionerna istället. Än så länge under Tidöregeringen har tendenserna varit tydliga i att sänkt skatt på bensin och diesel har varit högsta prioritet, något som varit väldigt kostsamt för statsapparaten. Samtidigt har det för kollektivtrafik mycket framgångsrika Stadsmiljöavtalen fasats ut. Gröna Mobilister såg en ljusning under 2025 när det kom ett förslag om Skattelättnad för förmån av resor med kollektivtrafik. När det väl var dags att presentera höstbudgeten var inte förslaget med och den lyser fortfarande med sin frånvaro något som Gröna Mobilisters ordförande Jesper Johansson kommenterade i Dagens Industri

Det har inte saknats politiska partier som velat införa subventioner för kollektivtrafik och såväl Miljöpartiet som Vänsterpartiet vill bland annat införa en Sverigebiljett som ger billigt pris för regionala resor med kollektivtrafik. Detta är något som testats i Tyskland och Gröna Mobilisters tidigare praktikant Johannes Hagemann skrev tillsammans med forskaren Michael Johansson vid Lunds Universitet förtjänstfullt just om möjligheterna till att införa den tyska modellen i Sverige, kontakta Gröna Mobilister om ni vill veta mer om slutsatserna från studien. 

I slutet av april 2026 gick det att läsa om hur finansministern Elisabeth Svantesson öppnade för att sänka priset på kollektivtrafik för att stimulera mer kollektivt resande. Det i kölvattnet efter ännu en omgång med sänkta skatter för fossila drivmedel, något som Gröna Mobilister var starkt kritiska till. Idag 26 maj 2026 presenteras förslaget som flera nyhetskällor tror innebära tillfällig rabatt på regional kollektivtrafik från 1 juli till 31 december 2026. Gröna Mobilister är mycket positiva och välkomnar denna tillfälliga rabatt för de som reser med kollektivtrafik. Detta är ett viktigt led i att jämna ut spelplanen mellan fossila och nästan fossilfria transporter (mycket hög andel av kollektivtrafiken är fossilfri). Ett annat förslag Gröna Mobilister vill lyfta i sammanhanget är att stärka kollektivtrafiken genom att bredda elbilspremien och inte bara ge bidrag till de som köper elbil utan även den som börjar åka kollektivtrafik. Vi har såklart massor med andra bra förslag för hållbar mobilitet i hela landet och bidrar gärna med dessa till alla politiska partier. 

Victor Bärring

Skribent för Gröna Mobilister