Introduktion till lastcyklar

Lastcykel, lådcykel, cargobike eller christianiacykel, kärt barn har många namn. I Köpenhamn äger var 15:e person en lastcykel, i Sverige har de inte hunnit få samma genomslag. 

Gröna Bilisters ordförande Marie Pellas på sin lastcykel
Det är lite förvånansvärt med tanke på att några av de vanligaste anledningarna att inte välja cykeln är hämtning/lämning av barn och behovet att få med sig varor efter att ha handlat, två ärenden som lastcykeln fungerar ypperligt till. Den moderna elassistansen gör också att en av lastcykelns största nackdelar, tyngden, spelar mindre roll.

Här kommer en introduktion till tre av de vanligare designerna på marknaden med deras för- och nackdelar. Det blir en generalisering eftersom vissa egenskaper kan överlappa men den är första steget i att förklara vilken cykel som passar vilka behov. Samtliga har lastutrymmet framför föraren vilket gör det lätt att hålla ett öga på lasten. Barn brukar också uppskatta att kunna sitta så nära föraren som möjligt och det gör det lätt att prata med varandra under färden.

Trehjulig lastcykel med svängande framaxel (hela lådan svänger)

Pris: 11 000 – 55 000 kronor

Detta är en av de enklare konstruktionerna och finns därför från billigare modeller till några av de dyrare. Det är också lastcyklarnas minibuss med stor låda att packa i och tål lite tyngre last. Den har ofta plats för 4 barn där 2 barn kan åka baklänges och se föraren. De tre hjulen gör att barn kan klättra i och ur med låg risk att välta, det innebär också att föraren kan sakta in eller stanna vid korsningar och rödljus utan att balansera cykeln eller sätta ner foten. Risken att halka omkull på vintern försvinner vilket gör lösningen till en bra året runt cykel.

Trehjulingarna innebär istället en viss risk att välta i svängar, det brukar kännas stabilare med lite last. För nybörjaren är mitt bästa tips att sakta in och nästan stanna för att sedan svänga i väldigt låg hastighet. Det är vanligt att försöka balansera som på en vanlig cykel, tänk om, det är svårt att luta en trehjuling. Ni kan trösta er med att de flesta vänjer sig snabbt. I och med att hela framaxeln svänger blir inte cykeln kursstabil. Det kan liknas vid att backa en bil med ett släp, små rörelser på ratten kan ge stora utslag och släpet ”fäller” lätt ihop sig. För att motverka detta brukar modellerna ha en styrdämpare som gör cykeln mycket kursstabilare, det kan kännas lite ovant i början. Den stela framaxeln innebär också att cykeln blir stötig och känslig för ojämnt underlag. Det är också en stor och tung konstruktion som inte går in genom alla dörrar och är tung att rulla eller cykla utan elassistans. Eftersom lådan svänger passar inte denna konstruktion lika bra till att lasta långa skrymmande saker som plankor eller skivor på- eller bredvid lådan eftersom dessa antingen fastnar i föraren eller sticker ut i vägen vid svängar.

Detta är troligtvis cykeln för dig som vill köra många barn, många kompakta varor eller påsar. Det passar också för den som inte har så bråttom fram, vill slippa tänka på att balansera cykeln eller halka omkull. Den ställer lite högre krav på jämnt underlag och breda passager samt utrymme att förvaras. Det kan passa bättre för den som känner behov av ett fordon att transportera sig själv och last utan att det måste vara vare sig bil eller en klassisk cykel.

Trehjulig lastcykel med svängande framhjul (Ackermann-styrning)

Pris: 30 000 – 55 000 kronor

Påminner mycket om den föregående konstruktionen men här svänger inte hela framaxeln utan bara hjulen, precis som en bil. Dessa cyklar brukar vara lite smalare, kortare och lättare men tar istället inte lika mycket last. Det är vanligt med platser för 2 barn eller en hel del last. Fördelarna överlappar den föregående modellen, de tre hjulen gör att man inte halkar omkull på vintern men det finns också en viss risk att välta. Samma princip gäller i början sakta in ordentligt och sväng med låg fart, trampa sedan upp farten igen. En stor skillnad är att styrningen gör att dessa cyklar är mer kursstabila, de faller därför ofta nybörjaren i smaken. Det nätta formatet gör dem också ofta lite lättare att trampa fram på även utan elassistans. Däremot brukar dessa cyklar kosta något mer, konstruktionen är något mer avancerad. I och med att ram och låda håller samma linje fungerar det bättre att lasta långa skrymmande saker som plankor eller skivor utanför lådan på dessa cyklar. Denna konstruktion finns också där modellerna går att luta i kurvorna. Det är en av de dyrare konstruktionerna men ger cykeln många av fördelarna hos både två- och trehjulingar.

Detta är troligtvis cykeln för dig som kör lite mindre last och har behov av eller gillar kompaktare cyklar. Den passar också dig som vill slippa tänka på att balansera cykeln eller halka omkull men att det ska kännas lite mindre vingligt i början. Det passar också den som vill ha en sportigare trehjuling eftersom det finns bland dessa cyklar. Det kan passa bättre för den som känner behov av ett fordon att transportera sig själv och last utan att det måste vara vare sig bil eller en klassisk cykel.

Tvåhjulig lastcykel (Long John)

Pris: 20 000 – 90 000 kronor

Den tredje varianten är den förlängda tvåhjuliga cykeln, hur långt lastutrymmet framför föraren är brukar variera men den är oftast smalare än de trehjuliga varianterna. Det kan vara en fördel för den som ofta passerar smala passager som bommar, grindar eller behöver passera en vanlig dörr för att komma åt en cykelparkering eller liknande. Konstruktionen erbjuder samma cykelkänsla som vanliga cyklar eftersom det går att luta cykeln i svängarna. Det finns tvåhjulingar med stor lastkapacitet men generellt brukar de vara specificerade för något mindre vikt än trehjulingarna med svängande framaxel. Eftersom det bara är två hjul som ska rulla krävs det sällan lika mycket ansträngning för att trampa dessa cyklar som de föregående två. En annan fördel är att det blir enklare att hantera ojämnheter i vägbanan, det går lättare att undvika bulor och gropar med två hjul som går i samma spår än tre hjul i separata spår. Den egenskapen gör dem också mer lättrampade än sina trehjuliga motsvarigheter, även utan elassistans. Priset på den här konstruktionen varierar från ganska enkla modeller till några av de dyrare bland lastcyklarna. Det finns också ett något större utbud mellan upprätt avslappnad position och sportigare cyklar med mer framåtlutad position än bland de andra konstruktionerna. Precis som andra tvåhjulingar finns risken att halka omkull vid dåligt väglag. Det kan också vara svårt att balansera med tung last i låg fart eller vid stopp, för en mindre förare kan det kännas svårare att hantera. Även den här modellen kan kännas lite obehaglig i början, den långa hjulbasen är ovan för många och det känns ofta vingligt framförallt vid start men det stabiliseras när farten ökar precis som på en vanlig cykel. I och med att ram och låda håller samma linje fungerar det bättre att lasta långa skrymmande saker som plankor eller skivor utanför lådan på dessa cyklar.

Detta är troligtvis cykeln för dig som behöver passera vanliga dörrar eller smala passager. Den passar bättre för dig som vill cykla snabbt, längre sträckor, utan elassistans eller behöver cykla på ojämnt underlag. Det kan passa bättre för den som behöver få med sig last men tycker att cykelkänslan är synonym med att kunna luta cykeln i svängarna.

Tips

Provcykla flera modeller om ni har möjlighet, ge dem en chans och ta god tid på er för att vänja er vid de olika modellerna. Min erfarenhet är att de flesta vänjer sig oavsett konstruktion men det kan ta 10-20 mils cykling innan det känns bekvämt. Om ni väljer en lastcykel med elassistans kan det vara bra att vänja sig vid cykeln med assistansen avstängd. Eftersom lastcyklarna är tunga är bromsarna en viktig detalj att testa. Överlag har branschen snabbt anpassat sig till bromsbehovet hos lastcyklarna och skivbromsar är idag vanliga även om andra system kan fungera lika bra. Det viktiga är att testa cykeln och att du känner dig bekväm med hur den reagerar vid inbromsning.

Magnus Hellstrand, december 2021

Introduktion till lastcyklar