Däck

Däcken är en ofta bortglömd faktor i bilens miljö- och klimatpåverkan, och när man för en gångs skull talar om däck och miljö är det ofta fel faktorer man fokuserar på.

Däck

De viktigaste aspekterna för att göra ett grönare däckval är:

  • Rullmotstånd. Däck med särskilt lågt rullmotstånd kan minska bränsleförbrukningen och därmed klimatpåverkan med uppemot fem procent. I vissa fall är dessa däck med lågt rullmotstånd faktiskt billigast, men även om de kostar mer är merkostnaden intjänad långt innan däcken tjänat ut. Flera av de stora däckmärkena har särskilt energieffektiva däck – begär dem!
  • Däcktryck. Att ha för lågt däcktryck är trafikfarligt eftersom väggreppet försämras. Det är också dåligt för miljön eftersom rullmotståndet och därmed förbrukningen av bränsle ökar. Ändå har flera stickprovsundersökningar visat att drygt en tredjedel av studerade personbilar har kört med så lågt tryck i ett eller flera däck att det är direkt trafikfarligt. Kolla däcktrycket minst en gång i månaden. Det rekommenderade trycket för ett fordon hittar du i instruktionsboken och det gäller för kalla däck. Har du kört några kilometer ska du kompensera för uppvärmningen av däcket genom att lägga på 0,3 bar på det rekommenderade trycket.
  • HA-fritt. Cancerogena HA-oljor i däck är förbjudna i EU från år 2010. De flesta däckmärkena har redan fasat ut dem i vinterdäcken och allt fler tillverkare erbjuder sommardäck utan HA-oljor. Flera däckföretag har enats om att inte aktivt marknadsföra att deras däck är fria från HA-oljor, så ställ frågan och välj bort leverantörer som inte kan ge klara besked om deras däck är fria från HA-oljor.
  • Svanenmärkt . Den nordiska miljömärkningen Svanen har funnits för däck en tid, men inte fått särskilt stort genomslag. Med nya kriterier för Svanen-däck kan märkningen få större genomslag – håll koll på detta! Sök Svanenmärkta däck .
  • Smalt . Onödigt breda däck betyder onödigt hög bränsleförbrukning – det är därför tävlingscyklister har trådsmala däck. Många väljer bredare däck för att det ser tuffare ut, utan att ha glädje av däckets extra bredd, avstå gärna från det! Det samma gäller däck i större dimensioner, ett vanligt tillval framför allt för större bilar och SUV:ar. Att gå upp från exempelvis 16 tum till 18 tum innebär att den ofjädrade vikten ökar, vilket normalt ger sämre komfort, samtidigt som totalvikten och luftmotståndet och därmed bränsleförbrukningen stiger.
  • Lätta fälgar. Aluminiumfälgar är normalt sett lättare än stålfälgar och därmed minskar förbrukningen något. Merkostnaden för fälgarna är dock svår att räkna hem.
  • Rätt hjulinställning. Se till att få hjulen rätt inställda, eftersom fel inställda hjul sliter däcken snabbare vilket är trafikfarligt och gör att däcken måste bytas ut onödigt tidigt.
  • Dubbfritt – oftast. Vägverket anger att dubbdäcksanvändningen behöver minska eftersom dubbarna river upp hälsofarliga partiklar från vägbeläggningen vid barmark. Dubbdäck har också högre rullmotstånd och bullrar mer. Normalt sett har dubbdäck bäst grepp på is, medan dubbfria vinterdäck har bättre grepp på barmark. Bedöm själv vad som passar dig bäst – men välj inte dubbdäck på slentrian!
  • Regummering innebär att däckens stomme används igen. Flertalet däck för lastbilar och andra tunga fordon regummeras flera gånger under sin livslängd, medan det är ganska ovanligt för personbilar. Regummering minskar materialåtgången för däckproduktion, men gör det svårare att ställa krav på exempelvis lågt rullmotstånd. Genom producentansvaret för däck återvinns däck numera till bl.a. bullerplank, fotbollsplaner och vägbanor.

Gröna Bilister uppmanar därutöver enskilda bilhandlare att sluta med kampanjer som ”köp ny bil nu – fyra vinterdäck ingår”, med miljö- och säkerhetsmässigt mycket tveksamma däck som en del av affären. Se till att du får vinterdäck från en tillverkare som du känner igen. Vi är också kritiska till att endast ett fåtal generalagenter och bilmärken garanterar att köparen av en viss bil alltid får däck av en viss typ på bilen – ofta växlar bilmärket mellan tre-fyra olika däckfabrikat med resultat att kunden kan få en bil som avviker rejält från de egenskaper man läst om i ett biltest eller från den körupplevelse man hade vid provturen med en demobil.

Denna text handlar om däcken och miljön. För frågor om vilket mönsterdjup man bör ha, när man bör byta till vinter- eller sommardäck, etc, hänvisar vi till www.dackinfo.nu.

Fler länkar om däck:
Svanen

Däck