Juryutlåtande: Miljöbästa Konceptbil 2024 är både ett koncept och en bil!

Gröna Mobilisters helt nya tävling är nu avgjord. Juryn förklarar två förslag gemensamt till årets Miljöbästa KONCEPTBIL:

Luvly O2 av LUVLY 

P.I.E. – Plattform, Infrastruktur & Energi av Martin Eek

Juryn: 

”De två bidragen kompletterar varandra väldigt fint och sammanflätar en gemensam nämnare vilket är resurseffektivitet. Macronivå: Ekosystems perspektivet med infrastruktur, V2G. Micronivå: Energieffektiv lösning, hållbarhetsaspekter med modulära lösningar. Martin Eek beskriver en fråga som man allt för ofta hör ”varför köpa en dyr elcykel när man kan köpa en begagnad bil som är tryggare och dessutom har värme”? Svaret på frågan ges via hans konceptförslag P.I.E. och det svaret är tillgänglighet och affärsmodell. Mikrobil/ transportalternativ behöver vara en del av infrastrukturen och något som här är med från start för detta ”smarta” city koncept för boende. Här blir också Luvly-konceptet ett av många som skulle kunna bli framtidens erbjudanden och som bekostas via abonnemang av hyresgästerna i bostaden.  

P.I.E handlar om ett helhetstänk istf ytterligare en bil vilket är en klok tanke eftersom även den bästa av miljöbilar kräver nya resurser. Att dela på resurser är sannolikt det bästa man kan göra för miljön eftersom en personbil bara används en bråkdel av tiden, och om man skulle lyckas att få bilåkandet att likna affären som de elektriska sparkcyklarna har vore mycket vunnet – dock måste en sådan bil ha en betydligt längre livslängd än de 4 månader som de elektriska sparkcyklarna har.

Luvly O2 är ett spännande koncept som kombinerar många tidigare initiativ, och handlar om att skapa en resurseffektiv konstruktion där allting fokuserar på ett transportbehov för vardagen istället för något som skall klara av även de mest extrema resorna. Resultatet är en väldigt effektiv personbil som troligen kan hantera 90% av urbana människors transportbehov.

Ett förslag som förtjänar ett omnämnande, Ecoist Tian av Thomas Koch. Här har vi inte det som efterfrågas – en bil med plats för två vuxna och två barn – utan istället endast två säten på rad. Det är faktiskt en konfiguration som täcker en stor del av människors transportbehov och dessutom ger ett lågt luftmotstånd. En generös tolkning av våra kriterier skulle kunna vara detta: Man har två stycken Tian och får man samma resultat och på köpet mer flexibilitet. Alltså en bil i två delar för två vuxna och två barn! Juryn vill uppmuntra Thomas Koch att skapa en 2+2 variant på sin Tian till nästa års tävling om Miljöbästa KONCEPTBIL. Alla som tänker att bilar kan bli sundare och smartare är varmt välkomna med förslag. Har du papper och penna, SketchUp, CAD eller bygger något, tillfället kommer tillbaka 2025!”

Hälsningar Gröna Mobilisters jury för Miljöbästa KONCEPTBIL, november 2024.

Varför inte låta P.I.E., Luvly O2, Tian osv ta plats för vidare utveckling i Innovation Destination Torslanda, Volvos nya öppna utvecklingscenter? 

Nästa års tävling

Detta är huvudkriterierna för att lämna in bidrag även för nästa år Miljöbästa KONCEPTBIL 2025. För dig som har ett bilkoncept med tydlig miljöprofil. Du kan vara privatperson, student/skola, startup, biltillverkare. Fordonet skall inte finnas i serieproduktion eller förserie inför större serieproduktion men kan vara offentligt visat tidigare.

  • Innovativa realistiska idéer. 
  • Mångsidig användbarhet. Idéer för både passiv och aktiv säkerhet. Idéer för produktion och för kostnad. 
  • Lösningar för lägsta möjliga energianvändning/mil, WLTP, CO2 utsläpp. Idéer för LCA och cirkulär design. 
  • Låg vikt, lågt luftmotstånd, liten tvärsnittsarea, lågt rullmotstånd. Låg energianvändning i lösningar för åkandeklimat sommar/vinter är vägledande för mer hållbara fordon, men det kan finnas andra/nya faktorer som påverkar.
  • Total energieffektivitet

Vi lägger nu till två kriterier och det är skisser för ett så kallat affärstänk och beteende: 

  • Hur skall företaget överleva?
  • Hur skall människor och mobilister lockas att skifta beteende?

Vi tror att den här tävlingen är en unik utmaning där resultaten kan ge ett väsentligt framtida avtryck för allas mobilitet och bilåkande. Vi behöver se och förstå visionerna för det hållbara samhället med mindre konsumtion, det som nästan alla svenskar önskar sig (82% enligt GP/NOVUS). Här får vi titta in i framtiden.

Vilka kan matcha LuvlyO2 och P.I.E. inför nästa års tävling Miljöbästa KONCEPTBIL 2025? Eller går det att överträffa dem? En cliffhanger blir det och fram till dess finns mer tid än i år att skapa. Håll utkik i Gröna Mobilisters flöde för datum och den nya utlysningen. Framtiden är grön och skön.

Till dess låter vi årets kreativa vinnare LUVLY och Martin Eek stå i det välförtjänta strålkastarljuset!

Juryn

Juryn

Gröna Mobilisters jury för Miljöbästa KONCEPTBIL

Per Gyllenspetz, industridesigner och innovatör. Fordonskoncept, människa-maskin, hållbarhet. Bil- och båtnörd, miljödebattör och författare till boken En bildesigners framtid.

Arlena Amiri, maskiningenjör. Produktutveckling, innovationsleding, affärsstrategi. Arbetar idag på Polestar som Head of special Projects med globala och krossfunktionella projekt såsom hållbarhet, teknik och lönsamhet. 

Björn Wessman, Innovation & Emerging Technology Manager på Volvo Penta. Advanced composite design, engineering. Tidigare chef för Volvo Monitoring & Concept Center i Kalifornien.