Solna första kommun att få utmärkelsen Grönt Föredöme – fler följer!

Gröna Mobilister har nyligen publicerat rapporten Gröna kommuner på väg 2024, som tar ett helhetsgrepp på omställningen till fossilfria transporter ur ett kommunalt och regionalt perspektiv. Nu ger vi diplom till kommuner som kommit långt i detta arbete.

Vinjettbild: Bernhard Huber, kommunalråd i Solna (Mp) och ordförande i tekniska nämnden, tar emot diplom av Jesper Johansson, ordförande i Gröna Mobilister. Foto: Solna stad

De goda föresatsernas tid är förbi. Gröna Mobilisters nya rapport Gröna kommuner på väg 2024 bygger på en omfattande samling kommunala 2030-indikatorer som jämför kommunerna utifrån verkliga förändringar i transportsystemet.

Vi definierar ett index H2 som uppskattar hur mycket användningen av fossil energi i personbilar minskar genom att väga samman omställningens tre ben: BilenBränslet och Beteendet. Den fossila energianvändningen minskar då vi väljer snålare bilar, då vi väljer fossilfria drivmedel, och då vi kör kortare sträckor i bil genom att välja andra färdmedel.

Utifrån detta index definieras ett mål för hur mycket denna fossila energianvändning ska minska från år 2010 till år 2030. Solna stad är bäst i Sverige med 97 procents måluppfyllelse redan år 2023. Kommunen tog därför emot utmärkelsen Grönt Föredöme av Gröna Mobilister den 24 september 2024. Motiveringen lyder:

För kraftigt minskande körsträckor i bil tack vare satsning på cykel, kollektivtrafik och distansarbete

Mer information om priset och diplomutdelningen finns hos Solna stad och Gröna Mobilister.

I nedanstående bild åskådliggörs utvecklingen i Solna med hjälp av index H2, och jämförs med utvecklingen i riket som helhet.

När Gröna Mobilister väljer ut vilka kommuner som ska få utmärkelsen Grönt Föredöme utgår vi från följande kriterier:

  1. Kommunen ska tillhöra topp 20 vad gäller grad av måluppfyllelse av index H2.
  2. Utmärkelsen ska ges till minst en landsbygdskommun, en pendlingskommun, samt en större stad eller storstad.
  3. Energieffektiviteten hos nya bilar ska ha ökat under tidsperioden 2010–2023 och körsträckan i bil per capita ska ha minskat.
  4. Ökningen av energieffektiviteten och minskningen av körsträckan ska båda vara bättre än genomsnittet för riket.
  5. Dessa båda indikatorer ska uppvisa hyfsat kontinuerlig utveckling och dataunderlaget ska bedömas vara trovärdigt.
  6. Störst fokus läggs vid minskande körsträckor i bil.
  7. Minskningen av körsträckan får inte bero på ekonomisk tillbakagång, utan ska vara en följd av framsynt mobilitetsarbete.

Utifrån dessa kriterier kommer Gröna Mobilister att ge utmärkelsen Grönt Föredöme till minst fyra kommuner. Håll utkik!

Glada pristagare i Solna den 24 september 2024. Från vänster till höger: Evans Odhiambo, trafikplanerare; Victoria Johansson (Mp), kommunalråd, ordförande miljö- och klimatberedningen; Bernhard Huber (Mp), kommunalråd, ordförande tekniska nämnden; Inger Mattsson, miljöstrateg; Jesper Johansson, ordförande, Gröna Mobilister; David Nordin, biträdande chef tekniska förvaltningen.

Läs mer

Den nya rapporten Gröna kommuner på väg 2024

Denna rapport är ett led i ett projekt med samma namn, som genomförs med stöd av Trafikverkets bidrag till ideella organisationer.

Alla kommunala 2030-indikatorer

Kontakt

Per Östborn, projektledare, per.ostborn@gronamobilister.se, 073 819 61 54