Traditionen trogen utser Gröna Mobilister årets Miljöbästa Bil. Denna gång med nygammalt upplägg där finalister utsetts genom en kvalomgång.
De senaste åren har Tesla 3 stått som slutsegrare i tävlingen Miljöbästa Bil, vem som vinner i år är ännu inte klart. Totalt var 24 stycken bilmodeller nominerade. Bland de nominerade återfanns många elbilar men även en etanolbil, en HVO100 bil och slutligen två biogas bilar. Vi har tagit med bilar som har 5 stjärnor Euro NCAP och som väger max 1850 kg.
Biogas som drivmedel är fantastiskt ur många hänseenden men tyvärr gör det skrala utbudet att bilmodellerna inte behöver vara lika fantastiska. I årets tävlingen klarade varken Vitara eller Swace från Suzuki att ta sig in bland de 7 finalisterna.
HVO100 är som drivmedel bättre än den fossila varianten diesel. Den bil som vi lät vara med i tävlingen valdes på premissen att det är den bränslesnålaste dieselbilen som får köras med HVO100. För att hitta den bränslesnålaste dieselbilen valde vi att använda Konsumentverkets lista med bimodeller, en lista som uppdateras en gång om året och som har mer att önska i fråga om att ge konsumentvägledning inför bilköp. Här kan du läsa mer om vårt remissvar om hur vi skulle vilja se konsumentvägledning. Hur som helst så gillades in Skoda Octavia av juryn heller och den får nöja sig med att vara en Miljöbra Bil 2025.
Etanol har haft en paus från Miljöbästa Bilar men nu fick den återigen en plats. Denna gången var det Subaru Outback som fick chansen. Det är den enda etanolbil som vi kan hitta som klarar våra nomineringskrav. Etanol som drivmedel har de senaste åren på ett cyniskt vis utnyttjats för att få ner skatten på stora tunga bilar med hög bränsleförbrukning. Något som gjort att skattereduktionen kan vara på väg bort, vi på Gröna Mobilitet menar att det är fuskarna det är fel på, inte etanolen. Är Outback med bland finalisterna? Nej.
Så tävlingen blev återigen en sådan där elbilen kommer vinna, vilket såklart är rättvist och speglar väl hur bra elbilar är överlag. I år finns det flera goda kandidater som utmanar Tesla 3. Bland annat Volvo EX30 som spås kunna konkurrera om segern, ifall den bara lyckas uppfylla våra säkerhetskrav. Den kan inte vinna utan säkerhetstest men vi låter den vara med i tävlingen tills vi fått svar från Volvo på den frågan. Renault har med två modeller, Scenic är en ny spelare som redan vunnit flera priser. Bland annat Hållbar Tjänstebil som Gröna Mobilitet tillsammans med Miljöfordon Sverige utsåg den 13/9 i Älmhult. Cupra Born/Volkswagen ID.3 tävlar som en kandidat och i år lyckades de ta sig till final. MG M4 och IONIC 5 har också kommit med i finalen. Som första reserv ifall Volvo utgår står Hyundai IONIC 6 och stampar.
I år har vi valt att lägga in information gällande hur hållbar tillverkningen är hos de olika bilmärkena, vi använder Lead the Charge vilka beaktar såväl fossilfrihet som sociala aspekter. Vi lanserar också en aerodynamik kurs ihop med Per Gyllenspetz, läs genom grundkursen här.
Hela listan och mer om tävlingen här.
// Tävlingsledningen genom Victor Bärring, generalsekreterare för Gröna Mobilister