Tillfällig skrotningspremie 2.0

Regeringen reformerar skrotningspremien för den som köper elbil och höjer premien från 10 000 kr till 25 000 kr. Gröna Mobilister välkomnar beslutet men vill att premien också ska kunna gå till den som väljer att bli mobilist.

Under 2024 införde regeringen en ny tillfällig skrotningspremie med syfte att få bort gamla bilar på vägarna till förmån för elbilar. En ambition som Gröna  Mobilister välkomnade, även om vi såg stora brister i förslaget. Framför allt hade vi hellre sett en breddning så att hållbar mobilitet främjades, inte bara elbilar. Vi var också oroliga för att förslaget var onödigt snävt genom att enbart rikta sig till Euro 4 bilar, bilar som rullar väldigt lite på vägarna. Slutligen var den pengapott som avsattes till stödet uppenbart överdimensionerad utifrån dess snäva utformning. 

Trägen har Gröna Mobilisters vän och testare Mattias Goldmann varit när han och kollegorna på 2030-Sekretariatet har synat effekterna av den tillfälliga skrotningspremien. Det står klart att antalet beviljade ansökningar var få, riktigt få. 

Därför är det glädjande att regeringen nu reformerar den tillfälliga skrotningspremien genom att höja premien från 10 000 kr till 25 000 kr, även retroaktivt. Riktigt glädjande är att Euro 5 nu också inkluderas, en rejäl breddning som Gröna Mobilister är mycket positiva till. 

 – Det är bra att regeringen har kunnat tänka om och bredda premien så att den kan nå en bredare och mer relevant målgrupp, säger Gröna Mobilisters generalsekreterare Victor Bärring. Än bättre hade det varit om premien även träffat de som inte väljer att ha sin egen bil. Det är ett bra tillfälle för individer att förändra invant beteende och gå från bilist till mobilist.* 

Förändringarna förväntas träda i kraft tidigast i juni 2025 och premien förlängs till 1 oktober.

Läs mer

Gröna Mobilisters remissvar 

Regeringens pressmeddelande

* En mobilist väljer det färdmedel som passar bäst för ändamålet. Det kan liknas vid att använda verktyg efter situation, att välja en hammare oberoende uppgift är trubbigt. Likaså kan bilen ibland vara det trubbigaste valet av färdmedel.

Bildkälla: Wikimedia Commons/IFCAR