Elbilsrekordet i Sala: Bygg laddstolpar för elbilar – och ladda med sol!

Idag besökte Gröna Bilisters Elbilsrekordet Sala, kommunalrådet Per-Olov Rapp och Sala Heby Energis inköpsansvariga Ulla Lövgren. Gröna Bilister berömmer kommunen för sitt arbete med biogas och solel och uppmanar kommunen att etablera snabbladdare, sätta upp laddstolpar i bostadsområden och se till att elbilar kan laddas med solel.

Sala kommun har satsat på biogas som fordonsbränsle, med en gasmack från Växtkraft och alltfler gasbilar. 11 av Sala Heby Energis 22 bilar är nu gasdrivna. Kommunen är också, delvis genom ideellt engagemang, duktig på solel. Men på elbilssidan har inte mycket hänt.
– Tänk att kunna köra elbil på solkraft. Den visionen kan snabbt bli verklighet i Sala, där kommunfullmäktige nyligen beslutat att man ska ta fram en strategi för laddning av elbilar. Idag finns laddare bara vid SHE:s kontor, och det räcker inte, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister. Mattias laddade själv via ett elskåp utanför kommunhuset.
Sala har i dagsläget ingen elbil alls, även om Sala Heby Energi tills nyligen hade en, från mitten av nittiotalet. ”Sala var en av pionjärerna för avgasfri bilism, men sen har inte mycket hänt och nu har man alltså åter ingen elbil – det är nästan tjugo år sen man varit så dålig.”, säger Mattias.
Sala Heby Energi anger att de troligen skaffar elbil igen inom ett år, vilket Gröna Bilister är positiva till, men uppmanar också kommunen att satsa på elbilar för t.ex. hemtjänsten, där sträckorna är långa – på så vis tjänar man in elbilens merkostnad vid anskaffning. Eldriften kostar knappt två kronor milen.
Besöket i Sala är en del av Elbilsrekordet, som granskar landets kommuner med syfte att kora Elbilsbästa kommun 2013, där Sala har en teoretisk chans att ta den femte och sista finalplatsen.
– Salas solsatsning är lysande, biogasen är bra, men på elbilssidan har det ännu hänt alltför lite, så jag vågar nog föutspå att juryn inte ger Sala någon finalplats, säger Mattias Goldmann.
Gröna Bilister konstaterar att elbilsomställningen ännu går trögt i Sverige, och att det behövs en utökad satsning på laddmöjligheter för att komma förbi hönan-och-ägget-situationen. Därför är kommunernas tidiga inköp av elbilar och laddstationer helt avgörande för att få igång marknaden.