2012 registrerades 46,6 % nya miljöbilar i Stockholm kommun, mot rikssnittet 45,4 %. Gröna Bilister uppmanar kommunen att göra mer för att påskynda utsläppsminskningar, med lokal stimulans för miljöbilar.
– Tyvärr domineras miljöbilarna av dieselbilar, medan andelen bilar på förnybara drivmedel har minskat i rask takt. Det strider direkt mot riksdagens mål om en fossilbränsleoberoende fordonsflotta, förvärrar luftkvaliteten i våra städer och minskar möjligheterna att producera drivmedel lokalt, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.
Gröna Bilister uppmanar alla att välja miljöbil, med förtur för bilar som drivs på förnybara drivmedel eller el. Den som konsekvent tankar etanol halverar bilens klimatpåverkan, den som tankar ren biogas minskar klimatpåverkan med ungefär 85 procent och som laddar bilen med el reducerar den med över 90 procent.
– Även med den nya, skärpta definitionen finns det miljöbilar med låga utsläpp i alla storleksklasser och från många bilmärken. Det finns alltså ingen anledning att välja en icke-miljöbilsklassad bil, och i större delen av landet kan man numera avstå från bensin och diesel, säger Mattias Goldmann.
Gröna Bilister har tagit fram en enkel checklista för kommunens arbete med att minska klimatpåverkan från nya bilar:
- Gå före. Inte en enda kommun har 100 % miljöbilar framförda på förnybara drivmedel i kommunens egna fordonsflotta. Vem ska bli först?
- Skapa en lokal marknad. Begär att transporttjänster kommunen köper ska gå på förnybara drivmedel, så växer marknaden.
- Stimulera. Delfinansiera merkostnaden för gasbilar, ge miljöbilar gratis parkering eller reservera de mest attraktiva p-platserna åt bilar med låga utsläpp.
- Underlätta att tanka förnybart. Det ska vara lika lätt att tanka biogas och etanol som bensin och diesel, och macken ska vara öppen lika länge och ha samma service.
- Informera mera. Myterna om etanol, biogas och eldrift är många och okunskapen stor. Se till att kommunens invånare vet tillräckligt för att kunna fatta ett bra beslut.
– Många kommuner har redan gjort en del av vi föreslår, men ingen har ännu tagit det helhetsgrepp som man får genom att följa vårt program. Vi har ekologisk champagne på kylning åt den som blir först, säger Mattias Goldmann.
Topplista – andel miljöbilar 2012 per län
Län | 2012 | Andel |
2011 |
Andel |
1. Gotlands Län | 521 | 51,89% | 499 | 46,90% |
2. Västra Götalands Län | 25182 | 49,86% | 24922 | 43,65% |
3. Värmlands Län | 3271 | 48,78% | 3417 | 44,64% |
4. Östergötlands Län | 5493 | 47,50% | 5794 | 44,50% |
5. Örebro Län | 3422 | 47,04% | 3252 | 43,13% |
6. Blekinge Län | 1535 | 46,96% | 1552 | 42,30% |
7. Hallands Län | 4471 | 46,81% | 4276 | 39,11% |
8. Stockholms Län | 35872 | 45,53% | 31839 | 40,05% |
9. Västmanlands Län | 2911 | 45,04% | 2859 | 40,73% |
10. Uppsala Län | 3871 | 44,80% | 3270 | 38,81% |
11. Skåne Län | 16068 | 44,29% | 15228 | 36,37% |
12. Kronobergs Län | 2377 | 44,25% | 2463 | 39,85% |
13. Södermanlands Län | 2707 | 43,70% | 3099 | 40,94% |
14. Kalmar Län | 2548 | 42,60% | 2754 | 42,30% |
15. Jönköpings Län | 4616 | 42,25% | 4491 | 35,05% |
16. Gävleborgs Län | 2582 | 41,40% | 2712 | 38,53% |
17. Dalarnas Län | 2451 | 39,94% | 2584 | 37,27% |
18. Norrbottens Län | 2123 | 39,87% | 1790 | 34,89% |
19. Västerbottens Län | 1989 | 38,22% | 2186 | 37,64% |
20. Västernorrlands Län | 2214 | 37,15% | 2652 | 40,18% |
21. Jämtlands Län | 765 | 31,48% | 788 | 31,18% |
All statistik kommer från BilSweden.