3/3: Fossilbil Årets Bil, elbilar tvåa och trea – Genèves bilsalong inväntar ketchupeffekten
Gröna Bilisters förutsägelse slog inte in; det blev inte en elbil som tog hem Årets Bil i Europa 2014 utan Peugeot 308. Elbilarna BMW i3 och Tesla Model S kom tvåa och trea. På samma sätt visar Genèves bilsalong att genombrottet för fossilbränsloberoende fordon dröjer ännu något.
– Grattis Peugeot får man väl säga, det är en på många sätt imponerande bil, som genom att vara cirka 150 kilo lättare än sin föregångare har pressat förbrukningen samtidigt som innerutrymmen ökat och säkerheten förbättrats, säger Martin Prieto Beaulieu från Gröna Bilister. Men Peugeot kan också tacka sin lyckliga stjärna att de båda elbilarna tog poäng av varann och därmed kunde varken Tesla eller BMW ta hem totalsegern. Om bara en elbil kommit till final hade den troligen vunnit.
2014 vann alltså Peugeot 308, 2013 Volkswagen Golf, 2012 laddhybriden Opel Ampera och 2011 elbilen Nissan Leaf.
– Lite känns det som att backa in i framtiden. Volkswagen Golf är mer imponerande ur miljösynpunkt, eftersom den finns som elbil, laddhybrid, gasbil, etanolbil, snåldiesel och snålbensinare, medan Peugeot 308 bara finns för bensin och diesel. Om några år är läget helt annorlunda, eftersom Peugeot då introducerar tryckluftteknik i sina bilar, men till dess är detta konventionell teknik som inte hjälper oss att bli fossilbränsleoberoende, säger Mattias Goldmann från Fores 2030-sekretariatet, som arbetar för att påskynda omställningen till en fossilbränsleoberoende fordonsflotta.
På den pågående bilsalongen i Genève premiärvisas färre elbilar och laddhybrider än tidigare år. ”Det är inte en övergående hype, utan den typiska ketchupeffekten där det dröjer ännu något innan det stora genombrottet och alla just nu avvaktar. Kortsiktigt sker nu de stora utsläppsminskningarna framför allt genom att pressa vikten på bilarna”.