Nollzon – SEB, PWC OCH APOTEKET NU MED I NOLLZON

10/12: Nollzon – SEB, PWC OCH APOTEKET NU MED I NOLLZON

Alla medarbetare på SEB, PwC och Apoteket prioriterar nu elbilar när de beställer taxi från jobbet. Också Atea är nya anslutna.

– Det var inget svårt beslut att ta att gå med i Nollzon eftersom vi tycker att det är ett väldigt bra initiativ. Inom PwC jobbar vi kontinuerligt med olika insatser för att minska vår klimatpåverkan. Att verka för renare transporter genom att prioritera elbil när vi åker taxi känns som ett enkelt och självklart sätt att bidra, säger Peter Nyllinge, vd på PwC.
Regeringen har satt som mål att Sverige ska ha en fossilfri fordonsflotta 2030. För att nå målet måste elbilsförsäljningen ta fart. Men vem investerar i elbilar om det inte finns snabbladdare och vem investerar i snabbladdare om det inte finns elbilar? Det är frågan som Nollzon, en ideell förening grundad av Vattenfall, IBM, ABB, Gröna Bilister och Sustainable Innovation vill lösa.
– Nollzons mål är att ska skapa efterfrågan. Om tiotusentals anställda automatiskt prioriterar elbilar när de åker taxi så kommer taxibolagen köpa fler elbilar och elföretagen bygga fler snabbladdare, säger Roland Elander, chef för mobilitet på Sustainable Innovation som koordinerar initiativet.
Nollzon gör det möjligt för medarbetare att automatiskt prioritera elbilar när de beställer taxi. Totalt är det nu över 17,000 medarbetare på 70 olika företag som prioriterar elbilstaxi. Företag registrerar sin kontorsadress på nollzon.se och ger därmed automatisk förtur till elbilstaxi när de beställer en resa till och från arbetsplatsen. Grundarna av Nollzon uppfattar taxi som en viktig startpunkt för övergången till fossilfria alternativ.
– En taxi kör cirka 12.000 mil per år och det motsvarar 7-8 privatbilar. Att ställa om taxiflottan ger en stor effekt och är därmed mycket viktigt om vi ska nå en fossilfri fordonsflotta år 2030. Vi uppmanar företag, organisationer och myndigheter att se över sina taxipolicy och ansluta sig till Nollzon, säger Johanna Grant, ordförande för Gröna Bilister.
Taxi Stockholm var först i Sverige med elbilstaxi och märker redan att efterfrågan har ökat på grund av att företag ansluter sig till Nollzon. De beslutade på sin årsstämma att köpa in ett 50-tal nya elbilar under 2016.
Läs mer om Nollzon här.