Nissan Leaf är Miljöbästa Bil 2018

Gröna Bilister nominerade 40 bilmodeller till utmärkelsen Miljöbästa Bil 2018. Alla dessa modeller är bra val för den miljömedvetne bilköparen: de är fossiloberoende, bränslesnåla och säkra. En expertjury har nu utsett Nissan Leaf till det allra bästa valet för såväl privatbilisten som för företaget.

  

Nissans marknadschef Patrik Löfberg tar emot diplom av Gröna Bilisters ordförande Johanna Grant och Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén.

Gröna Bilister har i mer än 20 år rankat miljöbilarna på den svenska marknaden. I år valde Gröna Bilister ut 40 bilmodeller som uppfyller grundläggande krav på fossiloberoende, energieffektivitet och säkerhet. Bland dessa bilar valde sedan en expertjury ut sina favoriter.

Juryn består av åtta av Sveriges främsta experter på miljöbilar. I juryn finns också specialkompetens på bilarnas säkerhet och tillförlitlighet, och på deras praktiska användning i olika delar av landet.

Juryn delade ut poäng till sina favoriter i två tävlingsklasser: Bästa valet för privatbilisten med normal ekonomi, samt Bästa valet för företaget. Poängen delades ut enligt samma system som används i tävlingen Årets Bil i Europa.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén hälsar välkommen till prisutdelningen vid stadshuset i Stockholm

Juryns motivering till vinnaren

Nissan Leaf vinner en överlägsen dubbelseger: bästa bil för såväl privatbilister som företag. Nissan Leaf är världens mest sålda elbil i ny tappning med längre räckvidd (37 mil), högre aktiv säkerhet, låg energiförbrukning, attraktiv prislapp och generösa garantier. Nissan erbjuder dessutom privatleasing och det går att använda bilen för att lagra el, förutsatt att en anpassad laddstolpe används. Nissan Leaf kan även parkera själv och kan delvis vara självkörande på landsväg om föraren så önskar. Bra miljöval, bra pris och mycket teknikdriv. Detta är förklaringen till den överlägsna segern i båda klasserna, vilket borgar för fortsatt framgång.

En glad del av juryn: Alrik Söderlind (längst till vänster), Mattias Goldmann (tvåa från vänster) och Eva Sunnerstedt (i blå kappa). Dessutom Johanna Grant och Daniel Helldén.

Juryns sammansättning

Alrik Söderlind, chefredaktör, Auto Motor & Sport
Anders Kullgren, trafikforskningschef, Folksam
Anna Pernestål Brenden, forskningschef, Integrated Transport Research Lab, KTH
Anna Pettersson, tidigare stationschef, numera systemförvaltare, Opus Bilprovning
Anne Sörensson, projektledare Grön Trafik, Östersunds kommun
Eva Sunnerstedt, enhetschef, Miljöbilar i Stockholm, Stockholms stad
Frances Sprei, forskarassistent, Chalmers tekniska högskola
Mattias Goldmann, VD, Fores med 2030-sekretariatet

Prispallen i de två tävlingsklasserna av Miljöbästa Bil 2018

Privat
1) Nissan Leaf (el) 38 poäng
2) Renault Zoe (el) 28 poäng
3) Hyunadi Ioniq electric (el) 19 poäng

Företag
1) Nissan Leaf (el) 47 poäng
2) Tesla Model S (el) 19 poäng
3) Renault Zoe (el) 14 poäng
3) Toyota Prius Plug-in (laddhybrid) 14 poäng

– Segern till Nissan Leaf är välförtjänt, kommenterar Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister. Elbilarna är inte längre framtiden, de är nutiden. Aldrig tidigare har de dominerat prispallen så fullständigt som i år.

– Men alla typer av fordon är behäftade med sina problem när det gäller hållbarhet, så även elbilar, fortsätter Johanna Grant.

I år inkluderades för första gången klimatpåverkan vid bilarnas tillverkning i juryns bedömningsgrund. Denna klimatpåverkan bedöms vara större för elbilar än för andra bilar, eftersom tillverkningen av stora batterier är energiintensiv. Det finns dock gott hopp om att klimatpåverkan ska sjunka allteftersom elbilsindustrin mognar. Det förekommer också barnarbete och andra sociala problem vid brytningen av kobolt till batterier. Även här finns gott hopp om förbättringar.

– Men det krävs att vi sätter tryck på industrin för att förhoppningarna om en hållbar biltillverkning ska infrias, säger Johanna Grant.

Gröna Bilister har uppskattat klimatpåverkan vid tillverkning och skrotning av alla 40 nominerade bilmodeller via en schablonmodell skapad utifrån litteraturstudier. Vi bad också alla generalagenter att skicka sina egna livscykelanalyser av de nominerade modellerna. Endast Toyota nappade och skickade en fyllig livscykelanalys av vätgasbilen Toyota Mirai.

– Gröna Bilister ger ett hederspris till Toyota Mirai för dess föredömliga livscykelanalys som är tillgänglig för alla, säger Johanna Grant. Vi uppmanar alla andra biltillverkare att följa efter och offentliggöra livscykelanalyser för alla sina modeller.

Utöver sju elbilar och två vätgasbilar nominerades också tretton laddhybrider, sjutton fordonsgasbilar och en etanolbil till utmärkelsen Miljöbästa Bil 2018.

– Hur bra elbilarna än är och kan bli så räcker inte en ensidig satsning på el för att vi ska nå transportsektorns klimatmål för år 2030, säger Per Östborn, projektledare för Miljöbästa Bil 2018. Det är enorma volymer fossila drivmedel som ska ersättas eller sparas in på kort tid. Vi måste också ge biogasen en skjuts framåt och få etanolen att resa sig ur askan som fågel Fenix. Förnybar diesel och bensin kan också komma att spela en viktig roll i omställningsarbetet.

Fordonsgasbilarna är mycket bra miljöval trots att ingen av dem hamnar på prispallen denna gång. Antalet tankställen för fordonsgas växer och förra året bestod fordonsgasen till hela 86 procent av biogas.

Just nu säljs endast en bilmodell på den svenska marknaden som kan köras på etanol E85, nämligen VW Golf MultiFuel. Det var på vippen att VW Golf MultiFuel hamnade på prispallen i privatbilsklassen av Miljöbästa Bil 2018. Den fick 17 poäng och hamnade därmed på plats fyra.

– Tyvärr kommer VW att sluta tillverka Golf i etanolversion, säger Per Östborn. Den går bara att beställa fram till sommaren. Vi hoppas att VW och andra tillverkare återkommer med nya etanolmodeller. Vi har inte råd att slarva bort den fantastiska infrastrukturen för E85 med över 1 700 tankställen. Rätt tillverkad har etanolen mycket låg klimatpåverkan. Det gäller till exempel den etanol som produceras av Agroetanol i Norrköping.

Johanna Grant avslutar:

– Vi får heller inte glömma bort att vi måste köra mindre bil om vi ska nå transportsektorns klimatmål, i synnerhet i storstäderna. Det bästa valet för den miljömedvetne bilisten kan vara att inte köpa någon bil alls, utan gå med i en bilpool eller se sig om efter alternativen till bilen. Den moderna bilisten är snarare en mobilist, som använder hela resepaletten.

Mer information

Detaljerad information om alla bilmodeller som nominerats till Miljöbästa bil 2018, samt information om kriterierna för nominering. Läs här.

Juryn sammansättning och riktlinjerna för dess arbete, samt information om några jurymedlemmars individuella val. Läs här.

Gröna Bilisters Rykande färska test av Miljöbästa Bil 2018 – Nissan Leaf

Mobilisten – Goda idéer för moderna bilister: en nyutkommen handbok från Gröna Bilister som samlar forskning, tekniklösningar och konkreta tips från både användare av olika färdmedel och experter. Läs här.

  
Karin Karlsson, PR Manager på Renault, och Christopher Holmqvist, Regional Sales Manager på Tesla, tar emot sina diplom
  
Tobias Joelsson, PR & Communications Manager på Hyundai, och Bengt Dalström, General Manager External Affairs på Toyota, tar emot sina diplom.