28/11: Swedavia går med i elbilstaxi-initiativet Nollzon
Swedavias medverkan i Nollzon innebär att samtliga beställningar av taxi till och från flygplatserna kommer att vara elbilsprioriterade när de beställs hos något av de taxibolag som är med i initiativet. Bara vid Arlanda och Bromma görs cirka 3,5 miljoner taxiresor om året.
Elbilstaxi flyttar fram sina positioner vid taxiuppställningen utanför terminal 5 vid Stockholm Arlanda Airport. Foto: Martin Prieto Beaulieu
– Swedavia har under många år konsekvent och tillsammans med partners arbetat med att minska koldioxidutsläppen från marktransporter. Samarbetet med Nollzon blir ytterligare ett bidrag i vårt hållbarhetsarbete och övergripande mål att samtliga våra flygplatser ska ha noll koldioxidutsläpp från den egna verksamheten 2020, säger Lena Wennberg, miljöchef på Swedavia.
I juli 2011 startade Swedavia arbetet med att endast göra det möjligt för miljötaxibilar att hämta resenärer vid Arlanda. Nu tar företaget nästa steg med hjälp av Nollzon. Swedavia jobbar även aktivt med att främja utbyggnaden av laddinfrastruktur vid flygplatserna för elbilar men även för kollektivtrafik vilket främjar miljövänliga transporter. Detta tillsammans med att företaget nu är med i Nollzon kommer ha konsekvenser för stora delar av landet.
– Taxibolag i Uppsala och Västerås kommer nu få taxibokningar med elbilsprioritet vilket förhoppningsvis gör att vi får se eldrivna taxibilar i dessa städer. Även Göteborgs stora taxiaktörer får genom Swedavia en tydlig signal att det nu är dags att ställa om till eldrift, säger Gordon Strömfelt, projektledare för Nollzon på Sustainable Innovation.
Att Nollzon växer bidrar till taxibranschens omställning och gör det dessutom lättare för företag och organisationer att göra hållbara och klimatsmarta val. Detta är något som Vattenfall, ABB, IBM, Sustainable Innovation och Gröna Bilister jobbat för ända sedan starten av Nollzon. Nu har alltså även Swedavia anslutit sig till ambitionen.
Mats Peterson, sälj och marknadschef på ABB Eletrification Products säger:
– Ett väl utbyggt nät av laddstationer, både i privata och offentliga miljöer ger bra förutsättningar för elbilsflottan att växa. Swedavia är på många sätt en nyckelspelare i transportbranschen och med det stora flödet av resenärer via deras flygplatser blir synligheten ännu större för det fossilfria alternativet.
Vattenfall var tidigt ute och installerade snabbladdare vid taximagasinen på både Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport, just för att möjliggöra en mer hållbar transport till och från flygplatser.
− Elbilstaxi är ett viktigt steg i övergången till fossilfria transportalternativ och då behövs även en enkel och snabb laddmöjlighet. Många av resenärerna till och från flygplatserna väljer kollektiva färdmedel eller taxi och förhoppningen är att taxibokningarna med elbilsprioritet ökar ordentligt, säger Susanna Hurtig, Nordenchef för Vattenfall E-Mobility.
Nollzon är en ideell förening som grundades av Vattenfall, IBM, ABB, Gröna Bilister och Sustainable Innovation för att ge medarbetare hållbara transportalternativ som innebär minskade utsläpp och buller i städerna.
Taxibolag som är med i Nollzon i Stockholm är: Taxi Stockholm, Taxi Kurir, Bzzt, EcoTaxi, Sverigetaxi, Värmdö Taxi Taxi 020. I Göteborg: Electricab och E-smart. I Västerås: Tesla Taxi