35 bilmodeller gör upp om titeln Miljöbästa bil 2016

Redan år 2030 ska fordonsflottan vara fossiloberoende. Därför kräver Gröna Bilister att alla bilar som kandiderar till Miljöbästa Bil 2016 ska kunna köras förnybart. Men tillgången till förnybar energi är begränsad. Därför kräver vi också att alla kandidater ska vara energieffektiva.

– Mer precist får en normal femsitsig bil dra högst 60 kWh per 100 km, säger Martin Prieto Beaulieu, talesperson för Gröna Bilister. Det motsvarar 6,8 l bensin. Svångremmen kommer att dras åt ytterligare kommande år.

– Vi vill med varm hand kunna rekommendera alla bilar vi nominerar till Miljöbästa Bil 2016, fortsätter Martin Prieto Beaulieu. Därför måste de också vara säkra. Vi kräver högsta betyg i Euro NCAP:s tester. Vår tanke är att miljömedvetna privatpersoner, företag och myndigheter ska kunna använda vår nomineringslista som ett lämpligt urval när de skaffar nya fordon.

I startfältet finns 16 gasbilar, 8 elbilar, 8 laddhybrider och 3 etanolbilar. Här finns bilar i alla storleksklasser och prisklasser. Flera modeller är fyrhjulsdrivna. Volkswagenkoncernen dominerar med 15 kandidater.

Tyvärr erbjuds allt färre bimodeller i etanolversion. Audi A4 E85 och VW Golf MultiFuel de enda etanolbilar som fortfarande säljs, och Audi A4 E85 är på väg bort när den nya modellgenerationen nu lanseras.

– Det vore sorgligt om satsningen på etanol slarvades bort helt, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister. Utan etanol blir det svårt att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta inom endast 15 år. Det är ändå glädjande att vi får ett fylligt startfält med över 30 bilar trots våra tuffa krav.

En oberoende jury kommer att utse Miljöbästa Bil 2016 i två klasser. Vinnaren i den första klassen är det bästa valet för en privatbilist med normal ekonomi. Vinnaren i den andra klassen är det bäst valet för det miljömedvetna företaget. Dessutom kan alla som vill rösta online på sin favorit på Auto Motor & Sports hemsida. Den modell som får flest röster får utmärkelsen ”Folkets val”. De tre vinnarna kommer att presenteras den 1 februari 2016.

Här kan du ladda ned ett faktablad information om alla nominerade bilmodeller. Där anges också detaljerade urvalskriterier.