Fd Greenpeacechef ny ordförande för Gröna Bilister

23/4: Fd Greenpeacechef ny ordförande för Gröna Bilister

Greenpeace före detta ordförande och VD, Jakob Lagercrantz från Alingsås, är vald till ny ordförande för Gröna Bilister, efter Michael Koucky.

– Traditionella miljöorganisationer tar inte alltid tillräcklig hänsyn till att många är beroende av bilen, medan bilistorganisationer inte verkar ha förstått hur mycket bilismen påverkar hälsa och miljö. Därför behövs Gröna Bilister och därför tackade jag ja till valberedningens förfrågan, säger Jakob Lagercrantz. Under åren 1985-95 var han projektledare, styrelse­ordförande och VD för Greenpeace Sverige och är nu miljökonsult för Equest AB.

– Gröna Bilister genomför fler spännande projekt än någonsin tidigare och har etablerat sig som en stark och viktig kraft i svensk transportpolitik. Det är ingen dålig ordförandeklubba jag lämnar vidare, kommenterar föreningens avgående ordförande Michael Koucky.

Också Thorvald Jacobsson, före detta miljöchef för SJ och boende i Kivik, valdes in i styrelsen. Till styrelsen omvaldes Caroline Hopkins (Göteborg), Maria Gardfjell (Uppsala), Martin Prieto (Stockholm), Mattias Goldmann (Solna), och Per Carstedt (Örnsköldsvik).

Gröna Bilister presenterar i början av juni årets Miljöbästa Bil, granskar landets kommuner ur miljöbilsperspektiv, diplomerar gröna trafikskolor och bedriver kontinuerligt lobbyarbete för miljövänligare trafik.

För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz, 0708-173 808. Gröna Bilisters presskontakt Mattias Goldmann nås på 070-309 00 45.