Fossilfrihet till varje pris? Gröna Bilister lämnar remissvar på förordning som avser att mota bort PFAD som råvara till biodiesel

På bara ett par år har PFAD seglat upp som den dominerande råvaran till förnybar diesel i Sverige. PFAD är en biprodukt vid palmoljetillverkning, och den ökande efterfrågan på PFAD ökar trycket på den kvarvarande regnskogen i Indonesien. Enligt ett nytt förslag på förordning kommer PFAD inte längre att klassas som restprodukt, vilket medför att PFAD under en viss tid kommer att stängas ute från den svenska drivmedelsmarknaden. Gröna Bilister stöder detta förslag.

Vinjettbild: Paul Hilton/RAN/The Guardian

Grundtanken bakom det remitterade förslaget är att definitionen av begreppet restprodukt måste bli snävare och mer precis. Om en råvara till biodrivmedel klassas som restprodukt tilldelas den automatiskt en mycket låg klimatpåverkan och behöver inte gå att spåra längre tillbaka än till fabriken där den uppstod. Detta ger biodrivmedel tillverkade av sådana råvaror stora konkurrensfördelar. I dagsläget klassificeras PFAD som restprodukt.

Ett av kriterierna som nu föreslås för att en råvara ska få kallas restprodukt är att dess ekonomiska värde är lågt i förhållande till den primära produkt som tillverkas. All PFAD som uppstår vid raffinering av palmolja säljs på världsmarknaden som råvara till bland annat tvål, djurfoder och biodrivmedel. Den stora efterfrågan har gjort att priset på PFAD vid årsskiftet hade stigit till hela 97 % av priset på palmolja. Enligt det liggande förslaget på förordning skulle därför PFAD inte längre anses vara en restprodukt. Därmed skulle PFAD i praktiken att stängas ute från den svenska marknaden tills den blir spårbar och uppfyller de hållbarhetskriterier för markskydd som ställs på andra råvaror.

Behovet av en omklassificering av PFAD har blivit akut sedan efterfrågan på förnybar diesel av typen HVO skjutit i höjden, och PFAD på kort tid seglat upp som den dominerande råvaran. Detta driver på den överhettade marknaden för palmoljeprodukter ytterligare och bidrar – direkt eller indirekt – till den pågående skövlingen av regnskog i Indonesien.

Gröna Bilister har endast en kritisk synpunkt på det remitterade förslaget. Den nya förordningen föreslås träda i kraft den 1 januari 2019. Men redan den 1 juli 2018 kommer den så kallade reduktionsplikten att träda i kraft. Enligt denna plikt måste drivmedelsbolagen minska dieselns klimatpåverkan genom att öka inblandningen av biodiesel. Så länge PFAD klassas som restprodukt är det överlägset lättast och billigast för bolagen att uppfylla plikten genom att blanda in HVO gjord av PFAD. Skälet är att PFAD är den billigaste råvaran på marknaden och att det krävs liten mängd eftersom den automatiskt tilldelas så låg klimatpåverkan.

– Vi kommer att få bevittna en sista yra under det andra halvåret 2018 då det pumpas in så mycket PFAD det bara går i svensk diesel, på tvärs mot förslagets syfte, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister.

Gröna Bilister anser därför att den nya förordningen måste träda i kraft samma datum som reduktionsplikten, den 1 juli 2018.

Regeringens remiss

Gröna Bilisters remissvar