Gröna Bilister får stöd för elbilsturné

15/3: Gröna Bilister får stöd för elbilsturné

DinEl Miljöfond premierar 13 energismarta projekt. Det är genom kunders tillval av miljöelsprodukterna Lokal VindEl och VattenEl på sitt elinköp som pengar tillförs fonden, vilket sker i en allt större utsträckning. Denna positiva utveckling kan vi också konstatera när det gäller antalet ansökningar som ökat med 50 % jämfört med förra året. Också prissumman har stigit. Förra året delade fonden ut närmare 200 000 kr och i år uppgår den sammanlagda prissumman till 470 000 kr.

Fonden syftar till att stimulera projekt som ger ny kunskap om eller sprider kunskap kring utveckling mot uthålliga energisystem.

DinEl Miljöfond har också utvecklats på ett imponerande sätt med både större urval på projekt och större resurser i form av ekonomiska medel, säger fondens ordförande Lina Bertling, professor vid Chalmers Tekniska Högskola.

DinEls försäljningschef Mikael Jednell ger sin syn på urvalet av stipendiater:

Jag är övertygad om att projekten kommer generera mycket positivt för utvecklingen av hållbara energisystem.

De 13 projekten är spridda på kategorierna information/marknadsföring, kunskap och teknik. Stipendiaterna representerar alltifrån exjobbare till föreningar och företag.

Här finns det lilla projektet som Polhemsgymnasiet ska genomföra i form av en miljömonter. Här ska eleverna kunna ställa ut sina miljöarbeten till allmänt beskådande och lärande. Här finns också den stora marknadssatsningen som Gröna Bilister ska göra för demonstrera att elbilen inte längre bara är en framtidsvision. Eller som deras ordförande Jakob Lagercrantz säger:

Med hjälp av stödet från DinEl Miljöfond ska vi i sommar ge oss ut på en rekordresa genom landet i elbil för att visa vad den kan.

Välkomna till utdelningsceremoni på Energiutblick

På onsdag den 16 mars kl 15.30 sker premieringen av stipendiaterna på Speakers Corner, Svenska Mässan i Göteborg och där finns då möjlighet att träffa de glada stipendiaterna.

Beskrivningar av pristagarna

Kortare beskrivningar av respektive pristagare och styrelsens motivering för utdelningen finns att tillgå på DinEls webb under http://dinel.se/Om-din-el/Miljo/miljofond/Premierade-projekt-2011