Gröna Bilister: Malmö Elbilsbästa Kommun 2013

Malmö Stad vinner Elbilsbästa Kommun 2013 utsedd av Gröna Bilister. Malmö hyllas för sina långtgående mål, sina solcellsladdare för elbilar, sina eldrivna bilpoolsbilar och sitt breda informationsarbete om hållbar bilism. Kommunalråden Karolina Skog och Lari Pitkä-Kangas tog emot utmärkelsen. På andra plats kom Gävle, slagna med en enda poäng, på tredje plats Umeå, medan fjärde platsen delas av Falun och Jönköping.

– Grattis Malmö, Elbilsbästa Kommun 2013. Malmö stads arbete för hållbar bilism är ett föredöme vi hoppas många tar efter, särskilt när det gäller att kombinera elbilar, bilpooler och andra hållbara transportslag, säger Mattias Goldmann. 

Vid utgången av 2015 ska Malmö stads samtliga fordon vara miljöfordon, och 75% ska drivas med el, biogas eller vätgas – redan nu har staden 50% gas- och elfordon. Man har etablerat en solcellsladdare för bilpools-elbilar i Västra Hamnen, och flera boenden i området intill har egna elbilar knutna till bostaden.

I Malmö finns snabbladdare för elbilar, liksom ”giraffen”, som laddar elbilar med både sol och vind. Malmö har också varit medarrangör av Öresund Electric Car Rally, en fantastisk manifestation för avgasfri bilism. Malmös arbete är till stora delar baserat på politiskt engagemang, till skillnad från på vissa håll där det framför allt är energibolaget som varit pådrivande. Därtill utmärker sig Malmö genom att man inte ställer olika förnybara alternativ mot varandra, och satsar brett på minskad bilism.

Elbilsbästa kommun är ett resultat av Elbilsrekordet, där Gröna Bilister rest avgasfritt Ystad-Haparanda med åtskilliga omvägar, för att sammanställa vad som görs i landets kommuner, sprida goda exempel och uppmana kommuner, företag och enskilda att snabba på bytet till avgasfri bilism. Därtill har en omfattande riksenkät gett grundläggande resultat.

På andra plats: Gävle

Gävle kommun och Gävle Energi var tidigt ute med att lära sig – och oss andra – om hur allmänheten kan använda elbilar till vardags. Ett tjugotal elbilar har köpts in till kommunens verksamhet, med ett ambitiöst mål om 1000 bilar i Gävleborg 2016. Ett antal laddstolpar finns uppsatta, en snabbladdare är inköpt och ska sättas upp vilken dag som helst, och när den är installerad börjar Gävle Taxi köra elbil som taxi.  Det utåtriktade infoarbetet är imponerande, med elbilssalonger och annat.

På tredje plats: Umeå

Kommunen och Umeå Energi har ett tjugotal elbilar och laddhybrider, inklusive flera lokalt konverterade. En plan för laddinfrastruktur har tagits fram av Umeå Energi och ska nu behandlas av kommunen. Redan nu finns ett antal publika laddställen. Ett mål är taget om att ersätta alla kommunens bilar som går kortare än 1000 mil/år med andra färdmedel eller elbil. En lokalt producerad snabbladdningsbar elbuss trafikerar flygplatsen och ytterligare två bussar är beställda.

Kommunen jobbar ambitiöst med hållbart resande i stort, även med mycket utåtriktad info bland annat via Bee Green.

På fjärde plats (delad): Falun

I Falun finns 14 elbilar och 7 laddhybrider, 14 offentliga laddplatser, sätter nu upp Kurbits-målade laddstolpar vid Falu gruva och inviger en snabbladdare i september vid Ica Maxi vid E16, med både CHAdeMO-laddare och växelström.  Falu Energi & Vatten har själva 6 laddbilar, varav tre långtidsuthyrs till intressenter som får bilen stripad i egna färgerna. Hemtjänsten har kört över 1000 mil med elbil, Handelsbanken ser elbilen som en del av sin marknadsföring och Beyond Skiing kör elbil som en del av arbetet med att göra Skid-VM 2015 fossilfritt. Även landshövdingen kör elbil.

På fjärde plats (delad): Jönköping

Kommunkoncernen har ett tiotal elbilar, och prioriterar gas-och elbilar vid inköp. Det finns 13 publika laddplatser, varav sex är kommunens. Planer finns för snabbladdare men inget klart. Elbilar och laddhybrider får parkera gratis. Utåtriktade aktiviteter genomförs, bland annat med en roadshow för allmänheten. Ridklubben har samlat in pengar genom att auktionera ut en helg med elbil, sponsrat av bilhandlare. Flera bilhandlare är aktiva med att sälja elbilar i Jönköping och utmanar varandra på olika sätt.

Utom tävlan finns 2011 års vinnare Östersund och regerande mästaren Helsingborg, med stöd av Jämtkraft respektive Öresundskraft. Eftersom Elbilsbästa Kommun är ett vandringspris, kan man inte åter vinna förrän tidigast efter tre år.

– Östersund och Helsingborg hade varit i den absoluta toppen i år igen, med breda satsningar på avgasfri bilism. Här finns mycket inspiration att hämta, säger Erika Brokvist, huvudförare under Elbilsrekordet.