Gröna Bilister slår larm: Miljöbilsandelen sjunker, fossilbränsleoberoende under 3%

I september nyregistrerades 2 206 miljöbilar, 9,0% av nybilsregistreringen. Därmed har den positiva trenden med ökad miljöbilsandel månad för månad brutits. Också andelen fossilbränsleoberoende bilar vänder nedåt, och är nu under 3%.

 
9,0 procent miljöbilar är den lägsta andelen sen i april och innebär att den stadigt ökande andelen nu vänder nedåt:
 
April: 7,1 %
Maj: 9,3 %
Juni: 9,9 %
Juli: 10,3%
Augusti: 10,8%
September: 9,0 %
– Stimulansen är för svag nationellt och kommuner som tidigare hade lokala förmåner har strukit dem. Men också bilbranschen måste ta sitt ansvar – det håller inte att oroa sig över klimatförändringarna vid köksbordet och sälja klimatvärstingar i bilaffären, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.
Den som väljer miljöbil får fem års fordonsskattebefrielse, men fordonsskatten är enligt Gröna Bilisters erfarenhet en icke-fråga i bilhandeln. De nya miljöbilsreglerna, där bilen får släppa ut mer ju tyngre den är, är en del i problematiken, anger Gröna Bilister.
– Grannens bil kan släppa ut mer än min, men ändå vara miljöbil medan min inte är det, bara för att grannens bil är tyngre än min. Såna tokerier har dragit ett löjes skimmer över hela miljöbilsarbetet, men det är inget skäl att inte byta till bilar med lägre utsläpp och mindre beroende av fossila drivmedel, säger Mattias Goldmann.
Gröna Bilisters sammanställning av BilSwedens statistik visar att målet om ”fossilbränsleoberoende fordonsflotta” är allt längre bort – inte ens tre procent av nybilsförsäljningen består av bilar som huvudsakligen framförs på fordonsgas, etanol eller el. Av miljöbilarna var 53,4 % diesel, 23,7 % hybrid, 10,5 % gas, 8,3 % E85, 2,3 % laddhybrid och 2,0 % el.
Mest sålda miljöbilar i september var:
1. Volvo V70 (diesel)
2. Volvo V40 (Toyota Auris (bensinhybrid)
3. Volvo V60 (diesel)
4. VW Passat (gas)
5. Toyota Yaris (bensinhybrid)
6. VW Golf (E85)
94 supermiljöbilar registrerades i september, mot 1 090 totalt i år, även detta smala marknadssegment ser alltså ut att bli smalare.