Gröna Bilister tilldelas ”Bilismens värsta fiende”

4/2: Gröna Bilister tilldelas ”Bilismens värsta fiende”

Gröna Bilister har idag tilldelats utmärkelsen ”Bilismens Värsta Fiende” av organisationen Bilfront, efter miljöpartiets språkrör och Vägverkets miljöchef.

Pressmeddelande 050204

Gröna Bilister tilldelas ”Bilismens värsta fiende”

– Det är en hedrande utmärkelse. Bilfront är en gammaldags, bakåtsträvande organisation som inte vill att vi bilister ska ta ansvar för de samhällsproblem som bilismen orsakar. Att utses till deras värsta fiende gör oss naturligtvis upprymda, säger Gröna Bilisters ordförande Michael Koucky.

– Precis som Bilfront tror vi att väldigt många behöver bilen, men i motsats till Bilfront upplever vi att de flesta bilister är ansvarstagande människor som oroar sig för växthuseffekten och vill bidra till att minska trafikdöden och barnens allergier. Skillnaden mellan vår gröna, ansvarstagande bilism och det Bilfront företräder är himmelsvid. Därför ser vi deras utmärkelse som ett bevis på att vi är på rätt väg.

På Bilfronts webbplats www.bilfront.nu kan man bl.a. läsa att Bilfront är emot polisens fartkameror, vill flytta hela Naturvårdsverket till ”Lappland” och att de uppmanar medborgarna att hamstra bensin.

Bilfronts motivering lyder i sin helhet ”Gröna Bilister, en bilfientlig lobbyorganisation som borde veta hut! Med hotfulla annonser och en retorik som hämtad från ett syndikalistiskt drömsamhälle kämpar Gröna Bilister med dyra skattebetalda konsulter emot oss vanligt bilkörande folk.”

Gröna Bilister saknar annonsbudget och har en mycket begränsad tillgång på dyra, skattebetalda konsulter, men vill inte låta dessa marginella fel i nomeringen grumla segeryran. Organisationen ser fram emot information om när och var prisutdelningen sker.

För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilisters ordförande Michael
Koucky, 070-2101 217 eller presstalesman Mattias Goldmann, 070-309 00 45.