Gröna Bilister välkomnar regeringens besked: Tre års förlängd förmånsskattened-sättning för gasbilarna

Det nedsatta förmånsvärdet för gasbilar förlängs till och med 2016. Det räcker för en ny gasbilsvår, bedömer Gröna Bilister som dock fortsatt efterfrågar en långsiktig, teknikneutral fordonsbeskattning.

Det senaste året har alltfler övergett gasbilarna till förmån för dieslar, stick i stäv med regeringens mål om en fossilbränsleoberoende fordonsflotta. Huvudorsaken har varit att det 40 % nedsatta förmånsvärdet enbart gäller året ut, vilket är alltför kort besked för den som väljer förmånsbil på tre år. Nu satsar regeringen drygt 200 miljoner kronor per år för att förlänga nedsättningen till och med 2016.
– Det är i elfte timmen, men med gemensamma krafter kan vi nu blåsa nytt liv i gasbilsmarknaden och produktionen av biogas för fordonsdrift, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.
Gröna Bilister är positiva till nedsättningen men menar i grunden att förmånsbeskattningen, liksom fordonsbeskattningen, bör utgå från faktisk klimatpåverkan istället för från teknikvalet. Det skulle gynna biogasen och gasbilarna utan att ständigt behöva hoppas på tillfälliga skattenedsättningar.
På gasbilsmarknaden finns nu en större bredd än någonsin; små citybilar som Volkswagen Up, mellanklassbilar som Golf och Focus, stora familjebilar som VW Passat och Volvo V70, minibussar som Opel Zafira och skåpbilar som Opel Combo och VW Transporter.
– Den stora utmaningen är nu att få till fler gasmackar, och här hoppas jag att både kommuner och kommersiella energibolag ser potentialen med de nya spelreglerna. Vi bör på ett par års sikt ha gått från dagens 140 gasmackar till ungefär 500, i linje med EU-kommissionens förslag om att det ska gå att köra på gas på alla större vägar, säger Mattias Goldmann.
Mattias talar idag om gasbilar och den nya miljöbilsdefinitionen på Miljöbil 2.0 på Slagthuset i Malmö.