Härjedalens kommun inte långsam i sitt hanterande av etanolmack – men var är etanolbilarna?

8/4: Härjedalens kommun inte långsam i sitt hanterande av etanolmack – men var är etanolbilarna?

Gröna Bilister tar tillbaks sin kritik mot Härjedalens långsamma hantering av etanolmacken. Däremot är organisationen starkt kritisk mot kommunens orimligt låga miljöbilsandel.

Funäsdalen får inom kort första tankställe för etanol, vilket applåderas av Gröna Bilister som tar tillbaks den tidigare kritiken mot kommunens långsamma hantering.

– Miljö- och byggkontoret fick in handlingarna den fjärde februari och fattade beslut mindre än tre veckor senare. Snabbare hantering kan varken vi eller andra begära, och de som kritiserat kommunen för detta har varit fel ute. Jag beklagar att jag blåögt tog uppgifterna vi fick som fakta och ber kommunen om ursäkt, säger Mattias Goldmann.

Gröna Bilister är dock kritiska till kommunens mycket låga andel miljöbilar.

– Härjedalens kommun har enligt deras egna uppgifter endast två miljöbilar och därmed en miljöbilsandel på bara ett par procent. Det är pinsamt dåligt. eftersom bilens utsläpp är bland det allra viktigaste att åtgärda, gör det att vi måste sätta stort frågetecken för kommunens klimatarbete. En större andel etanolbilar hade sannolikt också påskyndat etableringen av tankställe för etanol, eftersom man då kunnat garantera den efterfrågan som bensinbolagen efterfrågar. Men eftersom kommunen vilat sig i form så pass länge, bör den vara väldigt redo att agera nu, och därför tar vi för givet att det nya tankstället för  etanol innebär att Härjedalens kommun nu sätter fart på omställningen till grönare bilism.

Den som byter från bensin till etanol minskar sina utsläpp av fossil koldioxid med över 50 procent, enligt Naturvårdsverkets beräkningar. Vid en årlig körsträcka på 1 500 mil innebär det minskade utsläpp av fossil koldioxid med nästan två ton. Att byta till etanol är alltså ett enkelt sätt att göra en stor miljöinsats, utan någon uppoffring. Samtliga etanolbilar har minst samma prestanda som motsvarande bensinbil, och om man någon gång inte hittar en etanolpump kan etanolbilen utan problem tankas med bensin.

Antalet tankställen för etanol har passerat 1 100 och miljöbilsförsäljningen slår ständigt nya rekord, vilket innebär en minskad klimatpåverkan från bilismen.

Gröna Bilisters statistik, framtagen av Tennant Ecoförsäkring, visar att det i januari fanns 26 miljöbilar i Härjedalen, fördelade på 9 hos företag och organisationer, och 17 privata. Det ger en samlad miljöbilsandel på 0,46 procent, vilket tillhör det absolut lägsta i landet.

Uppgifterna om  kommunens egna bilar kommer från Tomas Skog, kommunsekreterare och informationsansvarig på Härjedalens kommun.

För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilisters Mattias Goldmann, 070-309 00 45.

Gröna Bilisters granskningar av landets kommuner ur miljöbilsperspektiv