Kalmar får ny biogasproduktion: Gröna Bilister positiva, uppmanar till snabbt byte till gas- och elbilar

Efter sju års förarbete har More Biogas Småland, i samarbete med lantbrukare och andra investerare, beslutat gå vidare med sin satsning på lokal biogasproduktion i Kalmar. Gröna Bilister är positiva och uppmanar staden, dess företagare och privatbilister att skyndsamt byta till gas- eller elbilar.

Biogas är det bästa fordonsbränslet på marknaden, med cirka 85 procent lägre klimatpåverkan än bensin, enligt Energimyndighetens sammanställning. Dessutom minskar utsläppen av partiklar till nära noll och kväveoxiderna minskar med två tredjedelar. Därför är Gröna Bilister starkt positiva till den nya satsningen på att producera biogas av jordbruksgödsel. Som restprodukt får man jordförbättring för jordbruket. Investeringsbeslutet är på 75 miljoner kronor.- Tänk vad häftigt att få köra bilen på sitt eget avfall! Vi är jätteglada att More Biogas Småland satsar på biogasen och uppmanar fler i Kalmar att byta till gasbil, säger Mattias Goldmann på Gröna Bilister.Redan nu går står gasbussar för nästan en tredjedel av bussförsäljningen, medan gasbilarna står för några få procent av bilförsäljningen.

– För att få en riktig biogasboom är det viktigt att det är lika lätt att tanka gas som bensin. Det behövs fler gasmackar, med samma service som på en bensinmack. Man ska inte behöva åka någon omväg, och kunna fylla på luft i däcken, tvätta vindrutan och gå på toa precis som på en vanlig mack. Det kan inte More Biogas göra själva, här behövs stöd från kommun, region och stat, säger Mattias Goldmann.

Gröna Bilister bedömer att hälften av Kalmars nya bilar skulle kunna köras på gas eller el redan om några år, men för att det ska ske är det viktigt att kommunen slår fast en offensiv gasplan. Gröna Bilister föreslår Kalmars kommun fem konkreta punkter för en lokal biogassatsning:

  • 500 gasbilar. Nationellt bör vi enas om målet en miljon gasbilar år 2020. Kalmar bör kunna nå 500 gasbilar till år 2015, varav minst 100 i kommunal regi.
  • Fyra mackar, två snabbladdare. Fyra gasmackar och två snabbladdare för elbilar inom kommunen är ett rimligt mål.
  • Kräv gasanvändning när ni köper transporttjänster. När kommunen köper färdtjänst, skolskjuts och andra transporter bör man kräva en successivt ökad andel gasfordon. Så gör Linköping, med resultat att två av tre taxibilar är gasbilar.
  • Delfinansiera gasbilens merkostnad. En biogasbil eller elbil är bäst för klimatet globalt och luften lokalt, men den kostar ofta något mer vid inköpstillfället. Kalmar bör göra som Linköping, Östersund och många andra kommuner gjort och stå för en tredjedel av merkostnaden.
  • Informera mera. Alltför många är fortsatt omedvetna om det breda fordonsutbud som numera finns på gassidan. Kommunen bör t.ex. anordna gasbilsvisningar i samverkan med bilhandeln.

Gröna Bilister räknar med en snabbt ökande efterfrågan på gasbilar från 2013.

– Den skärpta miljöbilsdefinitionen slänger ut många dieslar, medan gas-och elbilarna uppfyller kraven. Samtidigt finns det alltfler gasbilar, från rena småbilar över Årets Bil 2013 Volkswagen Passat gas till fyrhjulsdrivna bilar och minibussar. Kalmars biogassatsning ligger helt rätt i tiden, säger Mattias Goldmann.

Gröna Bilisters granskning av landets kommuner ur miljöbilsperspektiv finns på www.gronamobilister.se.