Klimat- och ursprungsmärkning av drivmedel – var står vi nu och hur går vi vidare?

Gröna Bilister har i ett par års tid drivit kampanjen Jag Vill veta, med målet att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsmärkas. I våras deklarerade St1 att de tar första steget. Andra bränslebolag har varit kritiska, men har också de förbättrat sin konsumentinformation. Var står vi idag och hur går vi vidare? Dessa frågor diskuteras på Gröna Bilisters frukostseminarium på Almedalen den 2/7.

Vi har länge haft ursprungsmärkning av livsmedel. Sedan ett par år har vi också bra klimat- och ursprungsmärkning av el. Nu när de laddbara bilarna slagit igenom på allvar kan vi räkna el som ett drivmedel. När får vi se klimat- och ursprungsmärkning av de andra drivmedlen?

Det skiljer mycket i klimatpåverkan mellan olika drivmedel, och det skiljer också mycket i påverkan på människa och natur där drivmedlet produceras. Svenska folket inser frågans vikt. Politikerna är yrvakna och bara några få driver frågan. För några månader sedan tog St1 det första steget och började klistra upp märken på sina pumpar med tips om att ursprungsinformation deras bränslen finns att hämta på deras hemsida. De andra bränslebolagen var kritiska.

En invändning har varit att de fossila bränslena ännu inte är spårbara till källan, och att information därför kan bli missvisande. Men bolagen rapporterar till Energimyndigheten från vilket land de köper råolja. Om de köper färdiga drivmedel ska inköpslandet rapporteras. Om bolagen är tydliga med vad informationen gäller är redan detta värdefull kunskap.

– I takt med att Nordsjöoljan sinar importeras allt mer olja från Ryssland och Nigeria, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister. En studie från KTH har visat att det inte finns några andra länder med så stora sociala problem vid oljeutvinningen som i dessa två. I dagens säkerhetspolitiska läge skulle dessutom många konsumenter välja bort rysk olja om de fick chansen. Om bolagen inte kan skaka fram annan olja är detta ytterligare ett skäl för konsumenterna att gå över till biodrivmedel eller el.

På Gröna Bilisters frukostseminarium berättar St1 om sitt initiativ. Trollhättan Energi berättar om sitt beslut att märka sin biogas med Bra Miljöval. Den övriga branschen ger sin syn på saken.  Riksdagsledamöter från olika partier diskuterar om politiska initiativ krävs, och i så fall vilka. Vi konsumenter bidrar med sitt perspektiv.

– Som ett litet test kommer jag dessutom ikläda mig rollen av en bilist som vill ta reda på så mycket som möjligt om de olika bolagens drivmedel, säger Per Östborn, styrelseledamot i Gröna Bilister. Vem ger mest information om ursprunget? Vilka ger information om klimatpåverkan? Sist men inte minst: hur lätt är det att få tag i uppgifterna?

– Det sista kan tyckas vara en detalj, men är A och O för hur stor påverkan den befintliga informationen får på konsumenternas köpbeteende, fortsätter Per Östborn. Skillnaden är stor mellan att fästa en dekal på pumpen som uppmuntrar bilisten att söka kunskap på hemsidan, och att mer eller mindre gömma undan informationen. Båda varianterna förekommer.

För mer information kontakta:
Per Östborn, Styrelseledamot, Gröna Bilister
per.ostborn@gronamobilister.se