Mer makt åt kvinnor – för ett hållbart transportsystem

Idag, den 8 mars, är det den internationella kvinnodagen. I ljuset av utmaningarna som transportsektorn står inför med trängsel, lokala föroreningar och växthusgasutsläpp, visar en ny studie att om alla skulle resa som en genomsnittlig kvinna i Sverige, skulle vi redan idag vara nära att nå klimatmålen för transportsektorn. En ökad jämställdhet och ett hållbart transportsystem går hand i hand.

Foto: Johanna Grant / Gröna Bilister
Kvinnor reser mer hållbart än män. Enligt Trafikanalys nationella resvaneundersökning använder männen bil mer än kvinnor, kör 80 procent längre sträckor och ägnar ungefär 15 procent mer restid åt jobb eller utbildning jämfört med kvinnor. Samtidigt ägnar kvinnor nästan 10 procent mer restid för inköp och service och nästan 20 procent mer restid för skjuts av barn till skola och fritidsaktiviteter.
Dessutom visar en ny studie, Segmentation of the current levels of passenger mileage by car in the light of sustainability targets – the Swedish case, att om alla skulle rest som en genomsnittlig kvinna i Sverige, skulle vi redan idag vara väldigt nära klimatmålen för transportsektorn till 2030 och 2050. I studien har man utgått från att en hållbar nivå för att nå klimatmålen ligger på cirka 20 bilkilometer per dag per person, både som förare och passagerare. Genomsnittet för män ligger på 33 bilkilometer, medan kvinnor har ett betydligt lägre snitt på 23 bilkilometer. Studien visar dessutom att 25 procent av befolkningen står för över 90 procent (!) av alla resor med bil i Sverige. Dessa 25 procent utgörs inte bara av landsbygdsbor som man skulle kunna tro, siffran är relativt jämnt fördelad mellan stad, förort och landsbygd. Det finns dock en överrepresentation av män i gruppen.
– Författarna till studien pekar på någonting väldigt viktigt här eftersom de visar att åtgärder för att minska bilresandet främst behöver riktas mot en minoritet i samhället, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister. Vi kan inte fortsätta att prata om genomsnittet, utan måste börja rikta styrmedel dit de gör mest nytta, det vill säga mot storkonsumenter av bilresor.
Fler män behöver alltså resa som kvinnor gör. Men för att kvinnors resvanor ska bli norm i samhället är det också nödvändigt med jämställdhet där besluten tas om transportsystemets utveckling. Tyvärr råder det idag obalans på den punkten. Enligt Trafikanalys är det endast på nationell nivå som kvinnor är numerärt lika representerade som män i transportsektorn. På regional och kommunal nivå är andelen kvinnor på en bekymmersamt låg nivå, mellan 30-40 procent. Det finns inte heller någon trend som pekar mot ökad jämställdhet i de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, eller bland de kommunala tjänstepersonerna.
– Detta är oroväckande eftersom utformningen av transportsystemet i stor utsträckning beror på beslut som fattas på regional och lokal nivå, säger Alfred Andersson, styrelseledamot i Gröna Bilister. Det demokratiska argumentet – att kvinnor och mäns erfarenheter ska finnas jämnt representerade på alla positioner i samhället, är dessutom något som kan underlätta omställningen till fossilfrihet för transportsektorn, eftersom kvinnor de facto reser mer hållbart.
I ljuset av den internationella kvinnodagen vill Gröna Bilister därför göra två medskick till beslutsfattarna i transportsektorn. (1) Utarbeta metoder för att rikta styrmedel mot storkonsumenterna av bilresor, i likhet med principen om att “den som smutsar ner ska betala mer”. (2) Uppmuntra fler kvinnor att ta plats i den regionala och kommunala transportplaneringen, så att fler beslut som påverkar vårt transportsystem tas på jämställd grund.
Den 22 mars anordnar Gröna Bilister konferensen Mobilitet & Beteende 2018 där fokus ligger på beteendets roll i omställningen till hållbara transporter. Jämställdhetsfrågan är central i detta sammanhang.
Johanna Grant, ordförande, Gröna Bilister
Alfred Andersson, styrelseledamot, Gröna Bilister