Miljöbästa Bil 2014 – Resultat

18/9: Miljöbästa Bil 2014: Ford Focus Flexifuel, före Toyota Prius Plug-in och Tesla Model S

Miljöbästa Bil 2014 är Ford Focus Flexifuel, före Toyota Prius Plug-in och Tesla Model S, efter en mycket jämn omröstning där alla fem jurygrupper hade olika vinnare.

– Aldrig har det funnits så många bra miljöbilar med så många olika spännande tekniska lösningar, men i slutändan fick Ford Focus Flexifuel flest poäng och är Miljöbästa Bil 2014. Ett förnuftigt val som passar alla, med ett bränsle som redan finns på tvåtusen mackar, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister. 

Ford Focus Flexifuel är också Seniorernas val medan Miljöchefsjuryn valde laddhybriden Opel Ampera, Motorjournalisterna valde gasdrivna VW Golf Ecofuel, Barnfamiljerna gav sin 10-poängare till etanoldrivna Audi A4 Quattro Flexifuel och Folkets val, i samarbete med Auto, Motor & Sport blev laddhybriden Toyota Prius Plug-in.

– En fantastisk bredd av drivmedel, särskilt om man lägger till de renodlade elbilar som finns just utanför toppnoteringarna. Att ingen jurygrupp bedömde att vi behöver bilar som bara går på fossila drivmedel längre är en viktig signal till politiken, säger Mattias Goldmann.

Gröna Bilisters ranking är internationellt sett ledande, andra gröna rankingar görs vid ett skrivbord utifrån fordonsdata, medan Årets Bil-utmärkelsen inte låter brukarna själva komma till tals. Genom att utse Miljöbästa Bilar 2014 redan i september 2013 kan importörer, bilhandlare, uppköpare och enskilda konsumenter använda sig av utmärkelsen under ett helt år, vilket ytterligare stärker utmärkelsens betydelse.

– Utmärkelsen lever hela året, många privatpersoner, företag och kommuner väljer nomineringslistan som en inköpsguide för miljösmarta bilar, konstaterar Mattias Goldmann.

 

Folkets val – genom nätomröstning i samarbete med Auto, Motor & Sport:

1. Toyota Prius Plug-in (laddhybrid) 10 p

2. Tesla Model S (el) 7 p

3. BMW i3 (el) 5 p

4. Seat Mii Ecofuel/Skoda Citigo CNG/VW Eco-Up (gas) 3 p

5. Toyota Yaris (hybrid) 2 p

6. Nissan Leaf (el) 1 p

 

– Våra läsare har full koll och den bil som just nu gör det bästa miljöjobbet är Toyota Prius laddhybrid. Den är inte för dyr och fungerar bra! Blir det de rena elbilarnas år nästa gång? Det säger Alrik Söderlind, chefredaktör för Auto, Motor &Sport.

Miljöchefsjuryn:

1. Opel Ampera (laddhybrid) 10p

2. Nissan Leaf (el) 7p

3. Volvo V60 (laddhybrid) 5p

4. Chevrolet Volt (laddhybrid) 3p

5. Ford Focus (el) 2p

6. Toyota Prius Plug-in (laddhybrid) 1p

– Vi har valt val att premiera teknikutveckling och har därför bara tagit med elbilar och laddhybrider i vår bedömning, säger Lena Ring, miljösamordnare på Strukton Rail. Andra faktorer vi vägt in är prisvärdhet, räckvidd, körglädje/prestanda och koldioxidutsläpp. ”Opel Ampera har med enbart batteridrift en räckvidd som täcker de vanligaste behoven. Detta i kombination med körglädje och ett överkomligt pris gör bilen till vår vinnare.”

Miljöchefsjuryn ger ett särskilt erkännande till Tesla Model S. ”Den är hemmahörande i premiumsegmentet och utanför ramen för företagsbilar. Vi provkörde med ett leende på läpparna. Vilken inspirerande försmak av framtiden”, säger Lena.

Motorjournalisternas val

1. VW Golf Ecofuel (gas) 10 poäng

2. Ford C-Max CNG (gas) 7 p

3. BMW i3, 5 p

4. Seat Mii Ecofuel/Skoda Citigo CNG/VW Eco-Up (gas), 3 p

5. Mitsubishi Outlander PHEV (laddhybrid), 2 p

(ingen bil på sjätte plats)

 

Barnfamiljernas val

Barnfamilj-juryn har använt kriterierna rymlighet (plats i bagage och baksäte), ekonomi, miljö, komfort, och design, utsikt i baksäte och körglädje. Ekonomi och rymlighet fick väga lite tyngre än miljö och komfort följt at design, körglädje och utsikt. Juryns motivering lyder ”I hård konkurrens med många bra alternativ valdes Audi A4 till vinnare i familjeklassen. Med sin lyxiga känsla, härliga köregenskaper och goda utrymmen passar den både stora och små! Vi imponerades alla av Teslan som tappade lite på den stora investeringskostnaden…”

1. Audi A4 Quattro Flexifuel (etanol), 10 p

2. Ford Focus Flexifuel (etanol), 7 p

3. Tesla Model S, 5 p

4. Volkswagen Passat EcoFuel (gas), 3 p

5. Ford Focus C-Max (gas), 2 p

6. Volvo V60 D6 (laddhybrid), 1 p

 

Seniorgruppens val

Seniorgruppen tog fram ”seniorkriterierna”:

  • att elbilarna var för dyra (även om de var bra i övrigt)
  • att gasbilarna också var för dyra samt att de flesta hade begränsad bagagekapacitet.
  • att bilarna skulle kännas ”stabila”
  • att bilarna skulle vara lätta att kliva i och ur även baksäte
  • att bagaget skulle vara ”lättlastat”
  • att de inte kändes ”bullriga” (lågt motorljud)
  • att bilarna skulle kännas rymliga
  • att sikten runt om skulle vara bra
  • samt ett ”rimligt” pris

 

1. Ford Focus FFV (etanol), 10 poäng

2. Volkswagen Golf Multifuel (etanol), 7 p

3. Toyota Yaris (hybrid), 5p

4. Toyota Prius Plug-in (laddhybrid), 3 p

(ingen bil på femte och sjätte plats)

Hela listan på de 53 finalisterna i Miljöbästa Bil finns på här:

 

Kriterier för Miljöbästa Bilar 2014

• Uppfyller den statliga miljöfordonsdefinitionen 2013, med tillägg att inga bilar får släppa ut mer än snittvärdet pga hög vikt

• Högsta betyg (fem stjärnor) i Euro NCAP, eller 5+2 enligt gamla systemet

• Kan levereras till kund senast första kvartalet 2014

  

För ytterligare information: Kontakta Jakob Lagercrantz, 0708-173 808 eller Mattias Goldmann, 070-309 00 45.