Miljöbästa bil presenteras måndagen den 1 februari på KTH

Gröna Bilister: Miljöbästa bil 2016 presenteras måndagen den 1 februari på KTH

I över 20 års tid har Gröna Bilister årligen granskat och rankat marknadens utbud av bilar ur miljösynpunkt med mål att informera konsumenterna om vilka bilar som är mindre skadliga för miljön än andra. I år utses Miljöbästa bil i tre kategorier: Bästa valet för privatbilisten med normal ekonomi, Bästa valet för företaget, och Folkets val.

En oberoende expertjury har valt vinnarna i de två första kategorierna från en lista på 35 bilmodeller som Gröna Bilister har nominerat. Alla kandidater kan köras förnybart, är säkra och energieffektiva. Folkets val har utsetts genom en öppen omröstning bland de 35 kandidaterna på Auto Motor & Sports hemsida.
Gröna Bilister bjuder in till pressträff den 1 februari på KTH där första-, andra- och tredjepristagare i de tre kategorierna presenteras och motiveringar till valen ges.
– Juryn har haft en svår uppgift, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister. Det finns numera många bilmodeller som ger lågklimatpåverkan om de används på rätt sätt. Mycket har hänt på 20 år. På 90-talet hade inte biobränslena hunnit etablera på marknaden och elbilsboomen var en avlägsen framtidsdröm.

Tid: Kl 11.00 den 1 februari 2016
Plats: Integrated Transport Research Lab, KTH Royal Institute of Technology, Drottning Kristinas Väg 42, Stockholm