Miljöbilsboomen hotad – Gröna Bilisters kommentarer till statsbudgeten

16/10: Miljöbilsboomen hotad – Gröna Bilisters kommentarer till statsbudgeten

VG för målsättningarna, underkänt för åtgärderna. Det är Gröna Bilisters betyg till regeringens budgetproposition, som inte räcker för en fortsatt miljöbilsboom. Regeringen uppmanas skynda på med sina förslag på området – marknaden är otålig!

– Det ska vara lönsamt att ta ansvar. Därför bör det självklart vara billigare att tanka biogas och etanol än bensin och diesel. Regeringen måste skyndsamt komplettera sina allmänna avsiktsförklaringar om grönare bilism med konkreta åtgärder, säger Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz i en kommentar till budgetpropositionen.

Gröna Bilister föreslår sänkt eller avskaffad moms för biobränslen för fordonsdrift och uppmanar regeringen att skyndsamt införa den miljöbilsbonus för privatpersoner som aviserades i valrörelsen, men som inte finns med i budgetpropositionen. Med en modifiering så att etanolbilar får ett stöd på 5 000 kronor och gasbilar en stimulans på 20 000 kronor, kan detta också bidra till att Volvos gasbilsproduktion inte läggs ner.

– Vi sitter tålmodigt i väntrummet ett litet tag till, men snart är det upp till bevis för Reinfeldt som i sin regeringsförklaring hade många stolta ord om att arbeta mot klimatförändringarna och stimulera en miljödriven teknikexport. Nu är Volvos produktion av gasbilar akut hotad, den fortsatta miljöbilsboomen är inte skriven i sten och risken är överhängande att alltfler lockas att tanka sin etanolbil med bensin. Då räcker inte skrivningar om att ”Regeringen avser att återkomma”, säger Jakob Lagercrantz, Gröna Bilister.

Miljöbilarna har hittills i år ökat med 245 procent jämfört med samma period i fjol. Bränslebolagen rapporterar om fortsatt ökning av etanol- och biogasförsäljning, men Gröna Bilister är ändå oroliga för en kommande avmattning av miljöbilsmarknaden om regeringens utlovade stimulans stannar vid avsiktsförklaringar.

FÖR VIDARE INFORMATION:

Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz 0708-173 808, presskontakt Mattias Goldmann 070-309 00 45