Miljöbilsprognos 2009: 65 000 miljöbilar, 35 % marknadsandel

3/3: Miljöbilsprognos 2009: 65 000 miljöbilar, 35 % marknadsandel

I år registreras 65 000 miljöbilar, enligt Gröna Bilister som baserar sig på prognoser från generalagenter och egna bedömningar. Miljöbilsandelen blir då precis över 35 %, en marginell ökning från 2008 års nivå.

– 2009 skulle kunna vara året då miljöbilarna är i majoritet och de gamla bränsleslukande fossilbilarna på undantag. Istället får vi en kraftig inbromsning av miljöbilsboomen, helt i onödan. Resultatet är en fortsatt hög miljöpåverkan från nya bilar och ett missat tillfälle att visa omvärlden vägen när Sverige nu blir ordförande för EU, säger Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz.

Gröna Bilister har historiskt varit träffsäkra med sina prognoser. 2007 förutspådde organisationen 55 000 miljöbilar, det blev 53 873. 2008 siades 85 000, det blev 84 575. I år är man inte lika säker på att siffrorna håller.

– Ford, Toyota, Volkswagen och många andra vågar inte ge några prognoser eftersom den totala bilmarknaden är så skakig och regeringen så otydlig med vad som händer efter att miljöbilspremien avvecklas den 1 juli.

De som trots allt vågat sig på en prognos är:

Chevrolet   500 Matiz
Honda        250 Civic Hybrid
                 500 Insight
Mitsubishi   700 Colt
                 250 Lancer
                 150 Outlander
Opel          2 000 totalt
Saab         13 000 totalt
Seat          200 Leon
                 100 Ibiza
                 225 Altea och Altea XL
Skoda        1 700 Octavia Flexifuel
                 800 Fabia diesel
Subaru       200 Justy
Volvo         20 000 totalt

Detta ger totalt drygt 40 000 miljöbilar. Däri ingår inte storsäljare som Fords många Flexifuelmodeller ( totalt cirka 7 500 i fjol), Renault  Megane (1 893), eller någon av miljöbilarna från Citroën (drygt 3 000), Peugeot (drygt 4 000), Toyota (drygt 7 500) eller Volkswagen (över 7 000). Flera av dessa märken har dessutom nya förväntade storsäljare 2009, som Volkswagens gas-Passat, Toyotas numera miljöbilsklassade Yaris och nya IQ och Fords nya Ka. Inte heller ingår helt nya märken som förväntas på marknaden, såsom norska Think.

Sammantaget, och borträknat en viss överoptimism från vissa importörer, bedömer Gröna Bilister årets miljöbilsmarknad till 65 000 bilar. Totalt räknar BilSweden med att det ska säljas 185 000 nya bilar i år, mot 253 982 i fjol. Givet att deras prognos stämmer, blir miljöbilsandelen precis över 35 procent, enbart två procentenheter högre än 2008.

Gröna Bilister förutspår en förändrad miljöbilsmix, där gas- och hybridbilarna ökar kraftigt under 2009, etanolbilarna behåller sin andel och de bränslesnåla bensin- och dieselbilarna minskar.

– Mercedes, Volkswagen och Volvo kommer att sälja alla gasbilar de kan leverera, nya hybrider från Honda och Toyota kommer att sälja bra och etanolbilarna har hållit ställningen även den tid då etanolen faktiskt varit dyrare än bensinen. Däremot försvinner en del av incitamentet att välja just den version av en viss bilmodell som ligger under 120 gram när miljöbilspremien försvinner, varför dessa bilar kommer att tappa, bedömer Jakob.

Fordonsslag                   Mix 2008    Prognos 2009
Etanol                                  68,5 %        69 %
Bensin under 120 g/km         12,9 %        10 %
Diesel under 120 g/km          12,8 %        10 %
Hydrid                                   4,3 %          6 %
Gas                                       1,6 %          5 %

 
– Om regeringen vill, går det fortsatt att hålla ångan uppe i miljöbilsomställningen. Det kan till och med göras utan att det kostar något för statskassan, med en kostnadsneutral bonus-malus-beskattning av fransk modell. En förändrad bränslebeskattning så att det alltid är klart billigare att tanka förnybart och klimatsmart skulle också ha betydelse, säger Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz.

Gröna Bilister avvisar däremot generell stimulans till bilmarknaden, såsom förslagen på en allmän skrotningspremie.

– Varför ska den som skrotar en Lupo och köper en SUV få skattepengar i belöning? Varje bidrag, avdrag eller annan stimulans måste vara kopplad till att bilismens klimatpåverkan minskar och bidra till att klimatmålen nås, säger Jakob Lagercrantz.

I januari registrerades 3 613 miljöbilar, med en miljöbilsandel på 32 procent. Den ”verkliga” andelen var dock något högre eftersom många miljöbilar som såldes i januari registrerades före årsskiftet för att vara trängselskattebefriade.

I februari registrerades 4 909 miljöbilar, vilket motsvarade en andel på 33,6 %.

För ytterligare information: Kontakta Jakob Lagercrantz, 0708-173 808.