Nissan Leaf är Miljöbästa bil 2016

En oberoende expertjury har utsett Miljöbästa Bil 2016 i två tävlingsklasser: Bästa valet för privatbilisten med normal ekonomi, och Bästa valet för företaget. Nissan Leaf är vinnare i båda klasserna. Tesla Model S blev Folkets val i en öppen omröstning i regi av Auto Motor &
Sport.

Gröna Bilister nominerade 35 bilmodeller till utmärkelsen Miljöbästa bil 2016. Alla dessa modeller är bra val för den miljömedvetne bilisten: de kan köras förnybart, de är säkra och energieffektiva.

– Juryn har haft en svår uppgift, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister. Det finns numera många bilmodeller som ger låg klimatpåverkan om de används på rätt sätt. Men Nissan Leaf är en mycket värdig vinnare. Att Sveriges miljöbilsexperter placerar den i topp i båda tävlingsklasserna är ett bevis på deras stora respekt för Nissans elbil.

– Sedan får vi inte glömma bort att den miljöbästa bilisten inte alltid sitter i Miljöbästa bil, understryker Johanna Grant. Sätt dig hellre på cykeln eller på tåget när det är möjligt!

Juryns motiveringar

Bästa valet för privatbilisten med normal ekonomi

Första pris: Nissan Leaf Världens mest sålda elbil har blivit bättre genom att den nu fått längre räckvidd, upp till 25 mil, vilket räcker för de flesta resor. Ska du längre – ta tåget och kombinera med hyrbil/taxi! Har högsta möjliga säkerhetsbetyg och är klart billigare än flera konkurrenter.

Andra pris: Renault Zoe Liten elbil till litet pris, batterierna leasas separat till en kostnad som ungefär motsvarar vad det skulle kosta att tanka bensin eller diesel. Räckvidden har nu förlängts och laddtiden kortats.

Tredje pris: Skoda Octavia G-TEC Gas-Passatens arvtagare; lika stor men billigare, nästan 40 mil räckvidd på gas och sedan fullstor bensintank om man är i delar av landet med dålig gastillgång. Lågt pris, hög säkerhet, förnuftigt och klimatsmart.

Bästa valet för företaget

Första pris: Nissan Leaf Leaf signalerar att man tar ansvar! Världens mest sålda elbil har blivit bättre genom att den nu fått längre räckvidd, upp till 25 mil, vilket räcker för de flesta resor. Eldrivna versioner av vanliga kompaktbilar är ungefär lika bra men kostar faktiskt något mer och har dessutom lågt marknadsföringsvärde eftersom det inte syns att dessa bilar är eldrivna.

Andra pris: VolvoV60 Bi-fuel Lite under radarn har det börjat tillverkas gasbilar på Torslanda igen, och V60 i gasversion är superstark, supersnabb och lyxig. För de flesta blir den i praktiken klimatsmartare än den mycket dyrare laddhybriden V60 Twin Engine, eftersom bara de första milen går på el – medan alla mil kan gå på klimatsmart fordonsgas.

Tredje pris: Tesla Model S Förvisso stor, tung, dyr, med relativt höga driftskostnader och dåligt serviceutbud – men också själva symbolen för en medveten aktör som vill ligga i framkant och en mycket effektivare budskapsbärare än att spendera motsvarande pengar på reklam.

Folkets val

Första pris: Tesla Model S med fyrhjulsdrift

Andra pris: Tesla Model S med tvåhjulsdrift

Tredje pris: Nissan Leaf

Alrik Söderlind, chefredaktör på Auto Motor & Sport, kommenterar Folkets val så här:

– Tesla har som inget annat märke drivit på utvecklingen av elbilar genom att föra in passion, körglädje och design i miljöbilsekvationen. Dessutom har man byggt en infrastruktur. All världens premiummärken har äntligen vaknat till liv. Tesla är en drömbil för bilentusiaster.

Juryns sammansättning

Mattias Goldmann VD, Fores med 2030-sekretariatet, samt mångårig biltestare för Gröna Bilister

Andreas Rydell chef kvalitet och miljö, Atea, samt vice ordförande i IT & Telekomföretagens Hållbarhetsråd

Frances Sprei forskarassistent, Chalmers tekniska högskola, med inriktning på hållbar mobilitet

Eva Sunnerstedt enhetschef, Miljöbilar i Stockholm, Stockholmsstad

Alrik Söderlind chefredaktör, Auto Motor & Sport

Riktlinjer för juryns arbete

Vid bedömningen i tävlingsklassen Bästa valet för privatbilisten med normal ekonomi ombads juryn beakta klimatpåverkan vid körning, övrig miljöpåverkan vid körning och tillverkning, energieffektivitet, användbarhet och ekonomi. Vid bedömningen i tävlingsklassen Bästa valet för företaget ombads juryn dessutom beakta om bilmodellen är teknikdrivande, medan ekonomin skulle ges mindre vikt.

Varje jurymedlem gav individuellt och anonymt sina förstahandsval i respektive klass 5 poäng, andrahandsvalen 3 poäng, och tredjehandsvalen 1 poäng. Juryn gavs sedan möjlighet att i samförstånd möblera om i den rangordning som uppstod när poängen räknades samman.

Mer information om tävlingen ges här.