Nollzon nominerad till årets nydanare i grand travel award

3/3: NOLLZON NOMINERAT TILL ÅRETS NYDANARE I GRAND TRAVEL AWARD

Tillsammans med Airbnb och MTR Express är initiativet Nollzon nominerat till årets nydanare i Grand Travel Award 2016. Priset delas ut av Travel News på Grand Hôtel i Stockholm den 16 februari och går till rese- och turistnäringens duktigaste aktörer.

Motiveringen lyder ”Åk eltaxi till eller från företaget, utan extra kostnad eller administration. Initiativet Nollzon hjälper företag att sänka sin miljöbelastning och lyfter samtidigt elbilsmarknaden. Det kittlar att åka elektrifierat.”
Priset delas ut för 24:e året i rad och röstas fram av 600 svenska resebyråsäljare. Med bland kategorierna finns bland annat ekoturismpriset, transport inrikes och årets chef.
– Det känns fantastiskt kul att Nollzon har blivit uppmärksammat och nominerat till Grand Travel Award, säger Roland Elander, projektledare på Sustainable Innovation. Vi startade initiativet i höstas och nu är 22 000 medarbetare på 100 olika företag anslutna och prioriterar elbilstaxi.
Nollzon är en ideell förening grundad av Vattenfall, IBM, ABB, Gröna Bilister och Sustainable Innovation med målet att skapa rena och tysta transporter nu, och för att nå en fossilfri fordonsflotta 2030. Vem investerar i elbilar om det inte finns snabbladdare och vem investerar i snabbladdare om det inte finns elbilar? Det är frågan som Nollzon ställer sig och vill lösa genom att skapa efterfrågan på elbilstaxi.
När tiotusentals anställda inom näringslivet automatiskt prioriterar elbilstaxi tvingas taxibolagen att möta den växande efterfrågan. Detta kommer i sin tur även leda till fler snabbladdare då behovet för laddning ökar från taxis sida.
Så här enkelt är det: Företag registrerar sin kontorsadress på nollzon.se och ger därmed automatisk förtur till elbilstaxi när de beställer en resa till och från arbetsplatsen.
Vägtrafiken svarar idag för nästan en tredjedel av hela Sveriges klimatutsläpp och 60 procent av all användning av fossila bränslen. Grundarna av Nollzon uppfattar taxi som en viktig startpunkt för övergången till fossilfria alternativ då en taxi kör cirka 12 000 mil per år vilket motsvarar 7-8 privatbilar. Att ställa om taxiflottan ger därför en väldigt stor effekt.