Nynäshamn inviger bilpool -vi gratulerar & ger 5 förslag

24/5: Nynäshamn inviger bilpool -Vi gratulerar & ger 5 förslag

Nynäshamns kommun ska inviga en kommunal bilpool med enbart miljöbilar. Dagtid ska bilarna användas i tjänsten av kommunanställda, medan de hyrs ut till allmänheten kvällar och helger. Kommunen byter också helt till fordon drivna på förnybara drivmedel. Gröna Bilister gratulerar kommunen till ett viktigt steg på vägen mot att bli fossilbränslefri kommun.

Sex socialdemokratiskt ledda kommuner i Stockholms län etablerar nu interna bilpooler, öppna för allmänheten kvällar och helger.

– Genom att öppna bilpoolen för allmänheten, minskar kommunens fordonskostnader samtidigt som kommuninvånarna får tillgång till bil utan allt det bekymmer det är att äga den. Det passar alltfler människor, framför allt i storstadsområden. Vi uppmanar alla att fundera på om det inte är bättre att gå med i en bilpool än att ha egen bil, säger Cecilia Carlqvist.

Nynäshamn och de övriga fem kommunerna ska också byta alla personbilar de äger och leasar till miljöbilar på etanol, biogas eller el.

– Ett mycket bra beslut. Ännu har vi inte sett någon kommun som helt avvecklat bensin- och dieselbilarna, så här kan man fortfarande bli först. Bytet kommer kommuninvånarna till gagn genom bättre luftkvalitet, och gagnar omvärlden i form av minskad klimatpåverkan, säger Gröna Bilisters VD Cecilia Carlqvist. 

Gröna Bilister välkomnar kommunens beslut och ger fem förslag till hur nyttan kan maximeras: 

 * Förtur för gasbilar. Kommunen bör slå fast att man i första hand köper och leasar gasbilar för den egna verksamheten – också bland de förnybara drivmedlen är det skillnad på klimatnyttan.

 * Publika gasmackar med fullservice. Det bör vara fullt ut lika lätt att tanka gas som bensin, med mackar som är öppna för allmänheten, samma tider och med samma service som en bensinmack. Det bör t.ex. gå att tvätta vindrutan, fylla på luft i däcken och betala med kreditkort.

 * 10 000 kronor gaspeng. Kommunen bör införa en lokal gasbilspeng på 10 000 kronor eller 30 procent av merkostnaden, för att få igång en lokal gasbilsmarknad redan innan den egna produktionen startar. Så gör redan bl.a. Helsingborg och Landskrona.

 * Miljöbilskrav på taxi. Kommunen bör begära att skolskjuts och andra samhällsbetalda resor körs på biobränslen, med en förhöjd milersättning för de som kör på biogas. Så gör redan bl.a. Stockholms läns landstings färdtjänst.

 * Informationskampanj
. En nyligen genomförd Skop-undersökning visar att de flesta bilister vet ganska lite eller inget alls om biogas som drivmedel. Kommunen bör öka informationen om biogas så att fler uppmärksammar värdet av att köra på biogas.