Peugeot KO-anmäls för falsk marknadsföring om dieselbilar

9/12: Peugeot KO-anmäls för falsk marknadföring om dieselbilar

Gröna bilister KO-anmäler idag Peugeot, som i rikstäckande annonser anger att den som vill skona miljön och plånboken ska köra dieselbilar och undvika miljöbilar som går på etanol. Gröna Bilisters bedömning är att Peugeot vilseleder om dieselns miljöeffekter och etanolens påverkan på regnskogen.

– Peugeot påstår i sin annons att dieselbilar är miljövänligare än miljöbilar. Gröna Bilister välkomnar att bilföretagen debatterar och diskuterar, men inte med falska miljöpåståenden. Därför ber vi nu KO granska ärendet, till gagn för alla som säljer verkliga miljöbilar, säger Maria Gardfjell, styrelseledamot för Gröna Bilister.

Det är tråkigt att se att ett företag som Peugeot inte vill satsa på miljöbilar och samtidigt försöker smutskasta företagen som tar ett miljöansvar och utvecklar nya mer miljöanpassade tekniska lösningar.

Peugeot påstår att regnskog i Amazonas huggs ner för att tillverka etanol som säljs till svenska etanolbilsägare, en uppgift som spridits i media och som har dementerats av sakkunniga.

Peugeot påstår att deras dieselbilar visat sig vara renare än sk miljöbilar och hänvisar till en undersökning som Vi Bilägare publicerat. Gröna Bilister ifrågasätter om denna undersökning har generell relevans och är grundad på granskade forskningsresultat eller liknande.

Peugeot visar också en tabell med sina bilmodeller, deras bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Utsläppen av fossil koldioxid från Peugeots bilar är ungefär dubbelt så stora som utsläppen från de etanolmodeller som är marknadsledande.

För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilisters Maria Gardfjell, 070-393 39 36.

KO-anmälan Peugeot [37 kB]